Förälder

Bli ledare

Upplev äventyr genom nykter scouting! Som vuxen i Nykterhetsrörelsens Scoutförbund gör du stor skillnad för många samtidigt som du får möjlighet att lära dig nya saker, skapa äventyr och utveckla ditt ledarskap. Att vara scoutledare är fantastiskt roligt. Tillsammans med dina ledarkollegor och scouter får du vara med på en resa där det är ni själva som sätter gränserna. Är du intresserad av att bli ledare? Prata med din scoutkår, vi vill alltid bli fler!

Kårsupporter

Vad är en kårsupporter?

En viktig del av ledarskapet inom NSF handlar om det nyktra förebildskapet. Därför ska alla ledare vara medlemmar. Däremot kan du och andra vuxna som inte vill anta ett ledarskap just nu få möjlighet att stötta verksamheten på andra sätt.

En kårsupporter

• är inte medlem i scoutkåren, kan därmed inte inneha ledar- eller styrelseuppdrag
  • utför enstaka eller återkommande uppgifter som underlättar eller möjliggör scoutkårens arbete. Så som exempelvis klippa gräsmattan, skjutsa till aktivitet och så vidare.
  • utför sitt arbete ideellt och av fri vilja
  • driver sitt arbete ensam, i grupp eller tillsammans med kårmedlem
  • kan tillsammans med andra kårsupporters organisera sig i en ”Supporterklubb”

Vill du hjälpa till? Ta kontakt med din scoutkår och diskutera vad du kan bidra med!

Scoutdräkt och märken

Scoutdräkten består av kort- eller långärmad skjorta, pikétröja samt kort- eller långärmad t-shirt. De olika plaggen anses som likvärdiga och den enskilde scouten avgör vad den vill bära. Vid enskilda tillfällen kan dock ett av plaggen rekommenderas.

Till scoutdräkten bärs alltid halsduk. Halsduken kan bäras med eller utan sölja. Halsduken är mörkblå med en turkosblå rand vid kanten. På snibben är förbundsmärket broderat.

Vad som bärs till scoutdräkten vad det gäller byxor, shorts, kjol m.m. och dess färger är upp till den enskilde scouten att själv bestämma.

Några av scoutdräktens grundmärken ska placeras på samma plats för samtliga scouter. Märkenas placering gäller främst skjortan men möjlighet finns för den som så önskar att sy på märken även på övriga plagg. Placeringen är då densamma.

Förbundsmärke/Sektionsmärke över vänster ficka eller på motsvarande plats på plagg utan ficka.

• Förtjänstmärken under/vid sidan om förbundsmärket
  • Försilvrad Treklöver vid sidan om förbundsmärket

Höger ärm

• WOSM/WAGGGS-märket
  • Sverigemärket
  • EU-märket
  • Läger/arrangemangsmärken

Vänster ärm

• Kårmärke
  • Distrikt/regionmärke
  • Sjöscout
  • Ställningstagandemärken
  • Deltagarmärken
  • Bevismärken
  • Intressemärken
  • Individuella märken

Höger ficklock

• Åldersgrupp mot höger ärm
  • Patrull till vänster om åldersgrupp

Vänster ficklock

• Ledarutbildningsmärke

• Woodbadge bärs tillsammans med halsduk
  • Gilwellhalsduk bärs tillsammans med skjortan

Köp scoutplaggen i scoutshopen

Ladda ner märkesordningen

Scouternas märkessystem

I NSF:s webshop hittar du våra profilprodukter.
Söker du scoutskjorta och halsduk får vi vända dig till Scouternas webshop, men kolla gärna med din kår, ofta beställer kåren tillsammans för att få ner fraktkostnaden.

Scouting Spirit

Scouting Spirit är NSF:s tidigare medlemstidning där sista numret skickades ut i april 2023. Tidigare nummer av tidningen kan du läsa här.

Försäkringar

Alla medlemmar är försäkrade
Nykterhetsrörelsens Scoutförbunds medlemmar är genom samverkansavtal också medlemmar i Scouterna. Det innebär att Scouternas medlemsförsäkring och reseförsäkring också gäller för NSF:s medlemmar. Båda försäkringarna gäller så fort du som medlem deltar i någon verksamhet som anordnas av NSF eller Scouterna lokalt eller centralt och vid resor för eller med NSF eller Scouterna.

Läs försäkringsvillkor och hur du gör för att anmäla skada på Scouternas hemsida.