Kalmar distrikt

Välkommen till Kalmar distrikt

Kalmar distrikt består av sju kårer från Färjestaden i söder och Västervik i norr. Vi är en del av Nykterhetsrörelsens scoutförbund och distriktet arbetar med att stötta kårerna i deras verksamhet.

Här kan du hitta information om vad som är på gång och hitta rätt på kontaktuppgifter till kårerna i distriktet.

Hemsidan administreras helt och hållet av distriktsstyrelsen och kan därför periodvis vara något dåligt uppdaterad, men vi gör vårt bästa. Om det är något som du undrar över som inte står på hemsidan är du alltid välkommen att skicka ett mail till oss, kontaktuppgifter finner ni längre ner.

Årsmöte 2024

– här hittar du kallelse och ombudsfullmakt

Kallelse Årsmöte 2024 Ombudsfullmakt 2024

Distriktsstyrelsen

2023 valdes nedanstående personer in i distriktsstyrelsen:

Ordförande: Mattias Henriksson, Vena, mh@nsf.scout.se

Vice ordförande: Mats Thellman, Hummelstad

Kassör: Ida Hesselmark, Färjestaden

Sekreterare: Birgitta Ipsonius, Lönnserberga/Silverdalen

Ledamot: Anna Rapakko, Mönterås,

Ledamot: Johanna Lindsköld, Västervik

Arrangemangsplan

Förbundsarrangemang

För förbundsarrangemang se förbundets kalender

Här är lite av det som planerat framöver:

Uppdateras inom kort

Bidrag och ansökningar

Resebidrag

Distriktet följer skatteverkets rekommendationer. Ansökan görs till kassören på särskild blankett Reserräkning DS

Verksamhetsbidrag

Alla distriktets kårer (de som betalar in distriktsavgift och rapporterar sin verksamhet) har möjlighet att söka verksamhetsbidrag.

Det kan vara så att man behöver byta ytterdörr på sin fastighet, installera ett larm eller byta ett tak. Eller så kan man söka pengar till att åka på någon dagsutflykt med kåren, köpa in tält för sommarens läger, eller köpa märken och pysselmaterial till verksamheten.

• Kårerna kan söka 70% av kostnaden, egen insats blir då  30%.
  • Ansökan ska innehålla en tydlig redovisning på vad som är inköpt.
  • Maxbeloppet är på 20 000 kr per år och kår.

Ansökan ska ske på denna blankett Bidragsansökan utvecklingsbidrag

Utbildningsbidrag

Distriktet följer förbundets utbildningsbidrag inom Ledarskapsön:

Utbildningsbidraget för kurser inom Ledarutbildning Patrull, Trygga möten, Leda scouting, Leda avdelning, Leda kår, Personligt ledarskap, Treklöver-Gilwell, Vardebaserat ledarskap, Redo för naturen, Friluftsledarkurser, Intressekurser eller Handledarutbildning, innebär att 25% av kurskostnaden ersätts i efterhand mot uppvisande av kursintyg. Utbildning som genomförs antingen som enstaka moduler eller som hel utbildning. Maxbelopp 3000 kr per scout.

Andra scoutaktiviteter/utbildningar:

Innebär att 25% av deltagaravgift inkl. resekostnaden ersätts i efterhand mot uppvisande av kostnader. Maxbelopp 3000 kr per scout.

I de fall resan fattas av förbundets reseutjämning eller där distriktet redan bekostar resan utgår ingen extra ersättning för resan.

Ansökan ske i förväg till Distriktsstyrelsen. Pengarna betalas ut efter kurs/läger varit.

För sommarläger gäller ovan men att kårerna gör en gemensam ansökan tillsammans med namn på läger deltagarna. Skickas in senast 2 månader efter lägertidens slut, till kassören.

Vill du vara med?

Vill du bli scout eller engagera dig som ledare? Klicka på länkarna och läs lite mer. Kontakta gärna den kåren som ligger närmast dig, du är välkommen

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att maila oss på kalmardistrikt@nsf.scout.se

Kalmar distrikt