Hällan Scoutkår Sundsvall

Välkommen till Hällans Scoutkår

På scouterna lär man sig att arbeta i grupp, hur man är en bra kompis, hur man klarar sig i naturen, hantverk, knopar, friluftsliv med mera. Vi träffas en gång i veckan.

Hällans scoutkår tillhör Nykterhetsrörelsens scoutförbund vilket innebär att vi också vill främja en drogfri livsstil. Större delen av vår mötestid håller vi till utomhus, för det är där scouter trivs allra bäst.

Verksamhet i Sundsvall

Hällans scoutkår har verksamhet på Södermalmsgatan 40. Vi använder följande facebookgrupp:https://www.facebook.com/groups/609441299147779/

Spårarscout

Välkommen

Spårarscout är man när man går i åk. 2 och 3.

I avdelningen finns det både pojkar och flickor som delas upp i mindre grupper, patruller. I patrullen leker, tävlar och lär man sig saker tillsammans. Vi hälsar alla som är intresserade välkomna till våra möten på måndagar kl 18:00 – 19:00.

Terminsprogram

Kommer snart

Upptäckarscout

Välkommen!

Upptäckarscout är man när man går i åk. 4 och 5.

I avdelningen finns det både pojkar och flickor som delas upp i mindre grupper, patruller. I patrullen leker, tävlar och lär man sig saker tillsammans. Vi hälsar alla som är intresserade välkomna till våra möten på måndagar kl 18:00 – 19:30.

Terminsprogram
Terminsprogram Upptäckare HT 2023

Äventyrarscout och  Utmanarscout

Äventyrare är de som går i åk 6 – 8. Utmanarna går i åk 9 och på gymnasiet. Precis som kårens övriga avdelningar har de möten utomhus på Hällan, Södermalmsgatan 40 på måndagar. Äventyrarna har möte kl 18:00 – 19:30 och Utmanarna 19:00 – 20:30 Scouterna är själva med och påverkar innehållet på scoutmötena.

Terminsprogrammen kommer snart

Verksamhet i Ljungaverk

Från och med 2023 kommer vi tyvärr inte kunna erbjuda verksamhet i Ljungaverk. Om någon är intresserad av att bli scoutledare och starta upp verksamheten där igen så kontakta oss.

Packlista

Här hittar du en packlista på saker som kan vara bra att ha med när du ska åka på en hajk eller ett kortare läger: Packningslista

Scoutdräkt och märken

Funderar du på vart märkena ska sitta? Kolla här!

Våra scoutlokaler

Scoutlokalen

Sundsvall hallovalHällans scoutkår håller till på Hällan på Södermalmsgatan 40. Nere finns en samlingslokal där där vi är inne några få gånger under året. På övervåningen har vi allt vårt material och efter hajker och läger är det här vi hänger upp alla tält på tork. Runt huset finns en stor trädgård där man både kan elda, springa runt eller gömma sig i bersån. Det är utomhus på tomten som vi nästan alltid har våra scoutmöten

Det är lf 158 Hälleberget av IOGT-NTO som äger huset men sedan ett antal år tillbaka arrendrar scoutkåren lokalen av dem.  Det går bra att hyra lokalen för 500:- till drogfria arrangemang.

Scoutstugan i Målsta

Sundsvall malstaKåren äger en egen scoutstuga i Målsta. Stugan ligger på ett berg med utsikt över sjön Marmen. Det finns varken el eller vatten här uppe så det brukar blir mycket att bära när vi ska dit upp.

Bli medlem

Hällans Scoutkår har funnits sedan 1949. Kårens scouter erbjuds veckomöten, hajker, kurser och läger. Som scout i vår scoutkår lär man sig bland annat hur man vistas i naturen. Scouten får möjlighet att laga mat över öppen eld, får kunskap i hur man hanterar kniv och yxa, lär sig samarbeta i en patrull och mycket, mycket mer. När scouterna är 12 år tar man ett ställningstagande till att inte dricka alkohol eller använda andra droger så länge som man är medlem i kåren. I scouterna är alla välkomna.

Alla medlemmar behöver årligen bekräfta sitt medlemskap det kan du göra via denna länk.

Vi har löpande intagning så du är välkommen till ett scoutmöte för att prova på. Har du frågor går det bra att kontakta oss: hallan@nsf.scout.se.

Brev hem efter första scoutmötet

Om ditt barn väljer att börja i scouterna behöver vi få veta lite mer.

Brev till föräldrarna efter första mötet

Medlemsavgift

Medlemsavgiften är 350:- och den betalas in på Hällans Scoutkårs plusgironummer 69 84 45 – 4 eller Swish 123-420 62 98 så fort som möjligt. Märk inbetalningen med scoutens namn.

I medlemsavgiften ingår:

– Tidning
– Veckomötena
– Kårhajker i närområdet
– Försäkring under scoutmötena

Mats och Katarina Funning tel. 060 – 15 55 97  (kväll)

E-post: hallan@nsf.scout.se

Instagram: Hallan_scout