Skåne Scoutdistrikt

Välkommen till Skånes scoutdistrikts hemsida!

Här kan du hitta uppdaterad information om vad som är på gång, hitta aktuella inbjudningar, leta rätt på kontaktuppgifter till kårerna i distriktet och finna användbara dokument och länkar.

Hemsidan administreras helt och hållet av Distrikts styrelsen och kan därför periodvis vara något dåligt uppdaterad, men vi gör vårt bästa. Om det är något som du undrar över som inte står på hemsidan är du alltid välkommen att skicka ett mail till oss, kontaktuppgifter finner ni längre ner.

Kommande Distriktsårsmöte 2025

Nästa distriktsårsmöte är 23 mars i landskrona.

Motioner

Är det något som behöver ändras eller förnyas i distriktet? Finns det några tankar och idéer som skulle kunna vara till nytta för vårt distrikt? Vilka arrangemang vill du att distriktet ska anordna? Lämna då in en eller flera motioner om detta till distriktsårsmötet. Nya idéer är alltid välkomna!
Motion får enligt stadgarna lämnas in av varje medlem och scoutkår i distriktet. För att en motion skall kunna behandlas på distriktsårsmötet så måste den vara distriktsstyrelsen tillhanda senast sex veckor före årsmötets öppnande.

Valberedningen

På distriktsårsmötet ska göras det göras en hel del nya val. Bland annat ska det väljas en ny styrelse och nya personer till valberedningen samt revisor för distriktet. Är du eller någon annan i din kår intresserad av detta vill valberedningen jättegärna komma i kontakt med er. Detta för att göra Skåne till det bästa distriktet att vara scout i.

Kontakta skane.scoutdistrikt@nsf.scout.se för mer information eller Valberedningen som består av Anna Stenström, Ola Gamstedt och Thom Nilsson.

Aktuella Aktiviteter

26-28 april LUFT:s Arrivo

Anmälan kommer inom kort!

4-5 maj Förbundsråd Ransberg

Se kalenderhändelsen. Glöm inte att söka distriktets demokratibidrag!

25 maj Ledardag

6-7 juni Utmanarhajk 100 000 steg

25 juli Resan upp till Landet Ingenstans

På Distriktsstyrelsens möte i december tog distriktsstyrelsen beslut om att stå för resa upp till Ransberg för att delta i lägret Landet ingenstans. En av anledningarna är det överskott distriktet fick från arrangerandet av förbundsmötet, på grund av de många efteranmälningarna som kom till.  Distriktsstyrelsen kommer att ordna gemensam resa upp till lägret men distriktsstyrelsen beslöt att även de som av någon anledning inte kommer att kunna åka med på denna ordnade resa kommer få sina kostnader täckta. Att detta beslut tas innan distriktsårsmötet är att kårerna måste veta förutsättningarna för att kunna åka på lägret i januari. Vi hoppas att detta bidrag tas emot som en bra julklapp och att det gör att fler av våra skånescouter kan delta på lägret och att resan också leder till en ännu bättre gemenskap i distriktet.

För att veta storleken på bussen som ska bokas behöver vi få veta hur många från er kår som behöver ett säte i bussen. När ni har tagit in anmälningar, skicka denna siffra till skane.scoutdistrikt@nsf.scout.se24 augusti Terminsuppstart

23-25 augusti LUFT:s X-hajk

6-8 september Äventyrar- och utmanarhajk

27-29 september Skåneäventyr

Månugglan

12 november Distriktets halvårsmöte

15-17 november Demokratijamboree

23 november Extra Förbundsmöte

6-8 december LUFT:s Julös

18 januari 2025 Terminsuppstart

4-6 april 2025 Äventyrarhajk

17 maj 2025 Ledardag

6-8 juni 2025 För Händer

14-15 juni 2025 Utmanarhajk

Augusti 2025 Regionläger

Om distriktet

Skånes scoutdistrikt av Nykterhetsrörelsens scoutförbund

Organisationsnummer: 846001-7364

Swedbank Bankgiro: 5759-1992

Distriktsstyrelsen

2024 valdes nedanstående personer in i distriktsstyrelsen:

• Ordförande: Cecilia Holmblad, Ekeby
  • Vice ordförande: Anneli Andersson, Klippan
  • Kassör: Sven Agardh, Ekeby
  • Sekreterare: David Agardh, Ekeby
  • Ledamot: Carolina Gunnarsson, Ekeby
  • Ledamot: Ingvar Ahlbeck, Klippan
  • Ledamot: Sara Hansson, Sösdala

Kontakt

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att maila oss på skane.scoutdistrikt@nsf.scout.se

Du hittar oss även på Facebook https://www.facebook.com/nsfskane/

Användbara dokument

Deltagarlista Kultur Skåne

Denna lista ska fyllas i vid distriktets olika arrangemang.

Kostnadsersättning

Blankett för att få ersättning för din resa hittar du här.

Blankett för att få ersättning för utlägg i samband med distriktsarrangemang hittar du här.

Reskostnad- och kontantutläggsblanketter skickar du till Sven Agardh.

Skåne Scoutdistrikt

Inga kalenderposter hittades.