VoteIT FM

VoteIt – e-åsiktstorget för FM

Inför förbundsmötet 2023 använder vi oss av e-åsiktstorg i systemet VoteIt. E-åsiktstorget för förbundsmötet 2023 öppnar 7 oktober. Du hittar det här! På torget kan du läsa, diskutera och om du är ombud även lägga ändrings- och tilläggsförslag som tas med till beredningsgrupperna under förbundsmötet i Hässleholm.

Registrera dig och logga in

Om du är ombud (eller ersättare) får du den 7 oktober tillgång till VoteIT. Det är bara att gå in på nsf.voteit.se för att registrera dig, epostadressen som anmäldes i ombudsfullmakten är den som är kopplad till din rätt att lägga förslag. Som ombud har du behörighet att läsa, diskutera och lägga förslag.

Är du anmäld som FM-deltagare har även du tillgång till VoteIT med mailadressen du anmälde i eBas. Alla som är intresserade kan registrera sig och få läsa och diskutera. Finns inte förbundsmöte 2023 på höger sida att välja så maila till amalia.e.ideborg@nsf.scout.se så läggar vi snabbt till dig.

Ombudens ansvar

Nu när vi liksom förra gången vi hade förbundsmöte använder oss av e-åsiktstorg ställer det krav på er kårer och ombud att läsa igenom handlingarna och lägga förslag digitalt. E-åsiktstorget kommer att stängas för nya förslag 48 timmar innan förbundsmötet öppnar för att alla ska hinna gå igenom och bilda sig en uppfattning om förslagen som vi tar med in i beredningsgrupper när vi ses i Hässleholm.

Det innebär att de förslag som ni vill lägga måste vara lagda senast klockan 9.00 den 26 oktober för att behandlas under FM 2023.

Några saker som är bra att veta.

Röstlängd

• Antalet närvarande ombud fastställs genom att ombuden kryssar i att man är aktiv i mötet. Ombud/ersättare kommer då att justeras utefter vilka som är aktiva i mötet. Systemet korrigerar automatiskt om ett ombud inte deltar i mötet men en ersättare finns på plats.

Dagordning

• Dagordningen beskriver vilka punkter som ska behandlas på förbundsmötet.
  • Alla dagordningspunkter ligger antingen som Pågående, Kommande eller Avslutad.
  • En dagordningspunkt ligger som pågående bara under tiden som vi behandlar den.
  • Du kan lägga förslag och diskutera i alla dagordningspunkter som är pågående och kommande.
  • Allt som ligger som avslutat är låst för nya förslag och diskussion.

Hur du deltar

• Diskussion: Det är öppet för alla deltagare på förbundsmötet att diskutera de dagordningspunkter som finns.
  • Lägga förslag: Alla ombud har rätt att lägga förslag i VoteIT.
    Nya förslag måste ha direkt anknytning till den aktuella dagordningspunkten.

Skotsk STV

Vid val och där det finns fler kandidater än valbara platser används metoden Skotsk STV. Det innebär att alla kandidater listas i en lista och alla ombud röstar genom att rangordna valfritt antal kandidater. Metoden minimerar bortkastade röster i de fall där en kandidat man röstat på inte blir vald.

Frågor?

Har du frågor eller problem? Hör av dig till Amalia Ideborg på amalia.e.ideborg@nsf.scout.se