Föräldramöte

Med fokus på rekrytering

Ett föräldramöte är inte bara ett tillfälle att berätta om scouting och kåren. Det är också ett ypperligt tillfälle att locka nya vuxna till kåren.

Här kommer några tips från Verksamhetsutvecklare Sara Mörner

Bjud på scoutupplevelse

Scouting handlar om upplevelser så missa inte chansen att bjuda föräldrarna på något scoutigt. Det kan vara en sammarbetsövning, lite reflektion eller fika över elden.

Fundera ut vad ni vill få hjälp med

Det är lättare at få hjälp om du är tydlig med var du behöver hjälp med. Behöver ni en ny ledare till spåraravdelningen som ska kunna vara med ofta eller hjälp på nått enstaka möte? Är det praktisk hjälp med scoutlokalen eller samband med läger eller hajk? Var tydliga och raka!

Berätta vad ni har att erbjuda

Glöm inte att berätta vad föräldrarna får tillgång till genom att engagera sig i scoutkåren.

Några exempel på vad du erbjudes som scoutledare:

• Du möjlighet att komma ut i naturen regelbundet.
  • Du får se sitt barn i samspel med andra i en planerad verksamhet.
  • Se ditt barn växa med utmaningen att leda andra.
  • Du får tillgång till en energirik gemenskap med andra ledare som har roligt tillsammans med barnen.
  • Ledaraktiviteter på scoutkåren (be din VU hjälpa till om ni vill ordna!)
  • Ledarutbildningar via vårt förbund och scouterna.

Slutligen: VÅGA FRÅGA!

Alla vill inte bli ledare men de flesta kan tänka sig att göra något. Och du får aldrig veta om du inte vågar fråga. Ställ gärna frågan personligen och kopplat till något du sett personen tillföra eller ha kunskap om.

Mötesupplägg

Här tipsar verksamhetsutvecklare Elin Martinsson om hur mötet skulle kunna se ut och ger förslag på aktiviteter.

Kåren bjuder in vuxna till ett ordinarie scoutmöte där majoriteten av ledarna har verksamhet med barnen och en eller ett par ledare/styrelseledamöter träffar de vuxna.

Upplägg

Starta mötet gemensamt med er vanliga startceremoni med både barn, ledare och vuxna. Föräldrarna går med kårens representant till en egen plats och återsamlas i slutet för avslutningsceremoni gemensamt med barnen och låter barnen göra sitt scoutmöte med sina ledare själva.

Föräldrarna får då en egen upplevelse med information om vad medlemskap i Nykterhetsrörelsens scoutförbund innebär, grundpelare -Nykterhet, Demokrati och Solidaritet, samt om Trygga Möten och vad kåren kan erbjuda genom medlemskap. Upplevelsen kan vara en praktisk övning med scoutmetoden som bas och gemenskap, samtidigt som scoutmetoden beskrivs som HUR vi gör scouting. Innan återsamling med barnen erbjuds de vuxna att stödja kårens verksamhet efter bästa förmåga. Självklart får de vuxna tänka på saken till senare. Kom då ihåg att följa upp med att fråga.

Förslag till startceremoni

• Tänd en stormlykta
  • Ropa/viska kårrop/avdelningsrop

Förslag till information

• Kårens verksamhet
  • Kommande läger
  • Om kåren är engagerad i någon kampanj t.ex.
    -Världens Barn
    -Vit Jul
  • Ledarutbildningar

Förslag till praktisk övning

• Gör en eld, gör varm dryck och fixa något ätbart
  • Hantverka, t.ex. Luffarslöjd
  • Följ ett ljusspår
  • Samarbetsövning, t.ex. Bygg Lego i patrull utan att prata, utan ritning – utvärdera upplevelsen

Förslag på kårstöd som förälder kan bidra med

• Prova på ledarskapet, se ditt barn utvecklas
  • Håll i en aktivitet under ett scoutmöte
  • Skjutsa till läger
  • Måla scoutstugan
  • Klipp gräset vid kårlokalen
  • Prenumerera 3 månader på Miljonlotter och ange kåren som förmånstagare – det ger kåren 1000 kr samtidigt som det gynnar hela IOGT-NTO-rörelsen

Förslag till avslutningsceremoni:

• Släck stormlyktan
  • Viska/ropa kårrop/avdelningsrop

Tveka inte att höra av dig till din verksamhetsutvecklare om du behöver fler tips!

Lycka till!