Ett äventyrligare liv

Oavsett var du bor eller hur gammal du är hittar du äventyr, utmaningar och kompisar hos oss i Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Det spelar ingen roll om du är 8, 15 eller 47 år, du är lika välkommen! Det är aldrig för sent att bli scout för ju äldre du är desto häftigare saker får du uppleva.

Spårare 8-9 år

Som spårarscout får du börja uppleva den fantastiska världen i scouterna. Här får du uppleva små äventyr, leka, träffa nya kompisar och kanske sova borta på läger för första gången.

Upptäckare 10-12 år

Äventyren fortsätter. Som upptäckarscout får du chansen att prova ännu mer. Åk på längre läger och träffa nya kompisar från andra delar av Sverige. Tälj, bygg, elda, pyssla, paddla, segla och ännu mer!

Äventyrare 12-15 år

Upplev skogen, naturen, havet och samhället som äventyrarscout. Genom paddling, vandring, läger och hajker skapar vi minnen och vänner för livet.

Utmanare 15-18 år

Att vara utmanarscout är ett äventyr. Här får du och dina kompisar själva styra över vad ni vill göra. I en fantastisk gemenskap erbjuds arrangemang över hela Sverige och världen.

Rover 19-25 år

Utmana dig själv och din roverpatrull ordentligt. Som roverscout är du det perfekta mellantinget mellan ledare och scout. Här får du förändra världen, uppleva egna scoutäventyr men kanske också prova på att vara ledare för andra scouter.

Scoutledare

Att vara ledare är kanske det största äventyret. Som ledare gör du stor skillnad för många, samtidigt som du får möjlighet att lära dig nya saker, skapa upplevelser och utveckla ditt ledarskap. Tillsammans med scouterna får du uppleva äventyr, gemenskap och skratt. Det är aldrig för sent att bli scout. Det krävs inga förkunskaper, scoutingen lär du dig tillsammans med scouterna.

BLI MEDLEM

Här hittar du din närmaste scoutkår!

Alltid redo. Alltid nykter. Alltid mig själv.

Alltid redo. Scouting handlar i grund och botten om att vara en schysst kompis! Det är något alla scouter försöker leva upp till. Till vår hjälp har vi våra värderingar, som grundar sig i scoutlagen och vårt valspråk: var redo, alltid redo!

Alltid nykter. Vi tror att en värld utan alkohol är en bättre plats för alla. Med nyktra förebilder vill vi skapa en plats där alla, barn som vuxna, kan känna sig hemma. Därför är våra medlemmar och scoutledare alltid nyktra.

Alltid mig själv. Vi tycker att det är viktigt att varje person får växa och utvecklas till den bästa versionen av sig själva. När alla får vara med på sina villkor i en miljö som är tillåtande, nytänkande och modig skapar vi ett bättre samhälle. Hos oss är vi varandras förebilder där alla är med och bestämmer.

Medlemskap

Som medlem i Nykterhetsrörelsens Scoutförbund lovar du att leva helnyktert så länge du är medlem. I medlemslöftet står:

”Som medlem i NSF lovar jag att arbeta för ett bättre samhälle utifrån IOGT-NTO rörelsens grundsatser. Därmed lovar jag att leva helnyktert, det vill säga att inte använda alkoholdrycker med högre alkoholhalt än 2,25 volymprocent, narkotika eller andra gifter med berusande effekt”

I medlemskapet ingår bland annat

• Försäkring till, från och under aktiviteterna
  • Möjlighet att delta på läger, hajker och äventyr
  • Subventionerade kurser
  • Delaktighet i scoutrörelsen samt IOGT-NTO-rörelsen både lokalt och ute i världen

BLI MEDLEM

Här hittar du din närmaste scoutkår!