Sankt Georg-budskap 2017

Den 23 april varje år firar scouter över hela världen Sankt Georgsdagen. Utgångspunkten för dagen är berättelsen om riddaren Georg som genom sitt mod räddar en by från en fruktansvärd drake. I årets Sankt Georg-budskap uppmanar vi alla att vara modiga att vara sig själva.

Modet att vara dig själv

”En scout känner ansvar för sig själv och andra” är en av punkterna i scoutlagen som du som scout ska göra ditt bästa för att följa. Men har du funderat på vad det innebär att ta ansvar för dig själv? Det är att vara snäll mot dig själv, att lyssna till kroppens signaler, att stå upp för det du tror på och att vara den som just du är. Det är modet att våga säga och tycka att du duger precis som du är. Då är du också redo att ta ansvar för att hjälpa andra.

När du är trygg på insidan har du en god självkänsla. Då tycker du om dig själv för den du är och är nöjd med dig själv. Det är inte så viktigt att vara lik alla andra och du jämför dig inte med dina kompisar utan vet att du duger precis som du är.

På vår jord finns det över 7 miljarder människor. Trots så många av samma sort så är du är unik – det finns bara en enda som är du. Och att våga vara sig själv är därför modigt!

Riddaren Georgs mod handlade om att han trodde på sig själv. Han litade på sina egna förmågor och använde dem för att stå emot draken och vinna kampen. Hans ansvar för andra var i den stunden stort då en hel by kunde glädjas åt hans mod som besegrade den hotande draken.

Vi kan alla tvivla på vår förmåga ibland och fundera på om vi gör saker tillräckligt bra. Då kan du må dåligt, känna att du inte duger som du är och bli kritisk mot dig själv. Men tänk om du skulle säga det du då tänker och tycker om dig själv till en kompis? Då skulle du nog oftast låta bli, för att du tycker att det är för elakt eller för osant när det gäller någon annan.

Det är detta tvivel och den kritik som du ibland tycker och tänker om dig själv som är verklighetens motsvarighet till den eldsprutande draken. Det är det du behöver kämpa mot. Du har själv det allra bästa redskapet i denna kamp och det är ditt mod att tänka och säga bra saker om dig själv. Genom att våga vara dig själv och att lita på att du duger och är värdefull precis som just du är kan du besegra din drake.

När det är svårt eller du inte mår så bra, då är det modigt att våga berätta det för någon och be om hjälp. Du måste inte klara allt själv, tillsammans blir vi starkare. Som scout är du redo att hjälpa andra, men låt också andra hjälpa dig att kunna vara den du är.

Du är värdefull för att du är du, och ditt värde bestäms inte utifrån hur du ser ut eller vad du gör! Tänk på att ingen annan kan vara du och du behöver aldrig vara någon annan än den du är.

Så låt oss vara modiga att vara oss själva! Vi hjälps åt, tillsammans! Tänk positiva tankar om dig själv. Fundera en stund över vilka bra saker som finns inom och med dig. Berätta för dina vänner och din familj hur värdefulla de är och hur mycket de betyder för dig. Och lyssna på vad du betyder för dem. Då tar du ansvar för både dig själv och andra!

Tips på aktiviteter och mer inspiration hittar du på scouterna.se