Sankt Georg-budskap 2018

På Sankt Georgsdagen gör scouter världen bättre

Den 23 april varje år firar scouter över hela världen Sankt Georgsdagen. Utgångspunkten för dagen är berättelsen om riddaren Georg som genom sitt mod räddar en by från en fruktansvärd drake.

Årets St Georg-budskap har temat påverkan och att arbeta tillsammans för en bättre värld.

Tänk dig att det är mörkt ute. Vinden blåser så löven i träden skakar, kanske regnar det, och månens strålar når knappt igenom de mörka molnen.

Riddaren Georgs rustning skramlar när hästen rör sig fram mot den fruktansvärda draken. Riddarens hjärta slår hårt. Det är inte lätt att stå upp mot något så hemskt som en drake och det är definitivt inte lätt att göra det ensam.

Ibland måste du ha hjälp av andra för att kunna förändra. Om vi funderar lite så var Georg egentligen inte så ensam i sin kamp mot draken! Georgs väpnare, en riddares medhjälpare, hade hjälpt honom på med rustningen, ungdomarna som arbetade i stallet hade gjort iordning hästen och kungens spejare hade letat upp vägen till drakens grotta. Med på resan mot draken var nog också minst en av Georgs kompisar som med en klapp på axeln sa ”jag står bakom dig om något händer”.

”Ensamma kan vi göra så lite, tillsammans kan vi göra så mycket” sa den amerikanska aktivisten Helen Keller. Samma sak var det med Georg och hans kamp mot draken, det handlade om samarbete hela vägen fram. Tillsammans blir även vi mycket starkare, och då kan vi snabbare se till att dräpa vår tids drakar.

Tillsammans kan vi gå från ord till handling och göra skillnad. I Sverige och i Scouterna har vi demokrati. Det betyder att din röst räknas lika mycket som någon annans och att du har rätt att påverka i din scoutkår. Genom att ha omröstningar i din patrull om vilka äventyr ni ska göra eller att rösta i de allmänna valen du har rätt att rösta i kan du visa på i vilken riktning du vill att samhället ska utvecklas.

Något som vi inom scoutrörelsen gjort i över 100 år, inte bara i Sverige utan i hela världen, är att föra samtal om sådant som vi tycker är viktigt. Genom samtal kommer vi närmare varandra och det skapas en gemenskap kring att vi alla är lika mycket värda och att vi alla delar på samma jordklot. Samtalet gör vi ofta och bäst runt lägerelden, det är en av våra viktigaste samlingsplatser. När scouter i år tar fram Lägereldsrapporten innebär det att vi kommer att bjuda in makthavare till vår lägereld, och kommer lyfta frågor ställda av barn och unga mellan 8 och 25 år till barn och unga i samma ålder. Det är en rapport som handlar om ämnen som barn och unga tycker är viktiga och som sätter fingret på vad de vill att vuxna ska veta.

Använd rapporten ni också – bjud in lokala och regionala politiker till er lägereld. På scouterna.se hitta mer information om rapporten och om att arrangera egna samtal runt lägerelden.

Detta är ett av många sätt du som är scout har möjlighet att påverka, förändra och lyfta frågor som du tycker är viktiga och som politiker behöver ta ställning till. Tillsammans kan du och dina kompisar skriva motioner, insändare och besöka de makthavare som har möjlighet att göra skillnad. Det börjar med att vi är schyssta kompisar som låter alla vara med och tillsammans gör vi handlingar som skapar ringar på vattnet som förflyttar berg. Genom att vara scout är du med och gör världen bättre, så vad vill du förändra?

Mer om Sankt Georgsdagen samt material finns på Scouternas hemsida.