Hemmascouting

Hemmascouting är skapat för dig och er som är hemma och vill upptäcka och uppleva scouting och friluftsliv. Det är en hjälp för dig som vill ha tips på vad man kan göra eller utmana dig och din familj till att lära er något nytt tillsammans

Tips till vuxningar!

Scouting grundar sig i scoutmetoden, som är vår metod för barn och ungas personliga och sociala utveckling. Varje scout får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar där våra aktiviteter är utmanande, roliga och spännande. Hemmascouting är inte riktigt som vanlig scouting eftersom ni gör det tillsammans i familjen hemma och utan scoutledare.

Därför är det viktigt att du som förälder tänker på att i scouting handlar allt om att själv få prova, våga misslyckas och prova igen. Genom att göra lär vi oss nya saker. Det är viktigt att du som förälder låter alla prova sig fram, även om det kan bli fel ibland. För en av de viktigaste sakerna i scouting är att vi lär genom att göra.

Expandera

Genom sex olika scoutmöten får du och din familj chans att testa på scouting fast hemma. Det blir en rolig aktivitet där hela familjen kan vara med och lära sig tillsammans. Scoutmötena är enkla att göra och ni guidas genom alla olika övningar och aktiviteter. Scoutmötena har lite olika karaktär och ni kan göra delar av dem hemma vid köksbordet och andra delar ute i naturen.

Fråga en scoutledare
Ni väljer själva hur ni vill göra Hemmascoutingen. Antingen kan ni göra alla scoutmötets aktiviteter på en dag, eller sprida ut det över flera dagar. Gör det på det sätt som passar er bäst och har ni några frågor så tveka inte att höra av er till er scoutledare Towe på towe.bengtsson@nsf.scout.se.

Lära genom att göra
Det viktigaste att veta inför scoutmötena är att scouting handlar om att våga prova, att våga misslyckas men prova igen. För i scouterna lär vi oss genom att göra. Det är därför viktigt att ni alla, barn som vuxna, låter alla prova och öva sig. En klok man (scoutingens grundare Robert Baden-Powell) sa en gång – ”Är det inte roligt, så är det inte scouting”, det är ju verkligen något att eftersträva även hemma.

Scoutmötena

Möte 1 – Klurigheter

Lynn har fått ett mystiskt meddelande i sin brevlåda. Men vad betyder de där märkliga symbolerna? Tillsammans med Illern Inez får ni olika uppdrag och utmaningar där vi använder oss av hemliga språk som ofta återkommer i scouterna.

Möte 2 – Överlevnad

Skogen kryper sig närmre inpå och Lynn känner sig ensam och vet inte riktigt vart hon är på väg. Har hon gått vilse och vad ska man göra när man går vilse egentligen? Finns det någon i skogen som kan hjälpa hon att hitta rätt och kanske med lite tur tipsa om vad som går att äta ute i naturen?

Möte 3 – Karta och kompass

Lynn är inte längre vilse, men hur ska hon hitta fram till sitt mål? Det hjälper inte alltid att bara veta vart man ska. Hur hittar man när man inte har en mobil med GPS? Under detta mötet får ni tillsammans med Lynn och räven Ragnar lära er mer om och använda kartor och kompass. Kanske hittar ni ut till ett nytt äventyr.

Möte 4 – Sjukvård

När man rör sig mycket ute på äventyr är det bra att ha koll på grundläggande sjukvård. Vad händer om Lynn eller du skadar sig ute i skogen? Och vem har inte drömt om att öva på första förband och stabilt sidoläge på sin förälder. Gör din egen sjukvårdsväska till nästa utflykt.

Möte 5 – En bättre värld

Skogen är full med skräp och varför är det ibland så svårt att säga vad man tycker. På detta mötet är fokus på vad som borde vara bättre. Vi lär oss mer om naturen och miljön, demokrati och funderar över hur vi vill att världen ska vara och fungera. Ska vi förändra världen behöver vi fundera över till vad.

Möte 6 – Elden

Lynn är äntligen framme och välkomnas till ett varmt avslut på Hemmascoutingen tillsammans med sin kompis Berfin. Tillsammans ska de elda och göra fika. Finns det olika slags eldar och är de bra till olika saker? Hur gör man egentligen upp den bästa elden för att kunna steka skabbelucker (krabbelurer)? Under mötet lär vi oss grunderna till säker eldning och matlagning över öppen eld. Det blir gott!

Bra att ha hemma

• papper och penna
  • kniv
  • tändstickor