Utomjordiskt kårläger

Ett UFO kraschade på Långaråsen och NASA fick en hjälpande hand från scouterna!

Det klassiska pingstlägret som traditionellt hålls under pingst hade i år rymdtema! Ett UFO hade nämligen kraschlandat i närheten av Långaråsen och NASA behövde hjälp att leta upp de försvunna passagerarna.

Lägret satte igång under lördagen och scouterna fick sätta upp sina tält och installera sig på lägerplatsen. Några av de äldre scouterna hade redan tjuvstartat under fredagen, men på lördagsmorgonen kunde man se tälten resa sig. Att resa tält för första gången är lite utav en utmaning och därför också något tidskrävande. När tälten var uppe och scouterna färdigpackade var det redan dags för lunch.

Inte medlem?

Missa inte nästa års läger eller veckomötena! I medlemsavgiften ingår bland mycket annat, lägersvgiften till pingstlägret. Bli medlem här.

Strax efter lunchpausen upptäckte man en nedslagsplats! Ett UFO hade funnits – men inga passagerare. Forskarna visste att genom att ropa utomjordingarnad namn så skulle de komma fram. Frågan var bara hur man skulle ta reda på deras namn? Turligt nog famns en del ledtrådar utspridda kring nedslagsplatsen och genom att tillsammans i patruller klara av olika uppdrag fick man en ledtråd. Det blev bland annat morsekodslösning och rymdfatskastning.

Till slut hade alla namn hittats och man kunde vid lägerbålet ropa efter utomjordingarna som så blygt gav sig tillkänna och fick lära sig lägersånger. Och mer musik blev det. Efter lägerbålet kunde man nämligen på utomhusbio kolla livesändning av Eurovision i Stockholm – häftigt!

En ny dag innebar ett nytt uppdrag. Nu var det dags att hjälpa utomjordingarna att komma hem. Genom en smart teknik kunde de krympa sig själva och sedan bli uppskjutna i små farkoster.

Lyckligt slut och ett bra läger!