Vi får ett nytt medlemsregister

Vårt medlemsregister Madicken har efter lång och trogen tjänst gjort sitt. Vi kommer istället att gå över till eBas, som administreras av Sverok Admin AB. Ett av skälen till att vi valde eBas är att det idag redan används av flera andra ungdomsorganisationer, vilket gör det lättare att anpassa till våra specifika behov. Dessutom är en av styrkorna i systemet att det utgår från att administration i ideella organisationer ska kunna hanteras direkt på kårnivå. Det kommer att göra det enklare för våra unga medlemmar att vara delaktiga i driften av kåren och föreningsdemokrati.

bunge-002

Det nya medlemsregistret ska

• förenkla arbetet med registrering och uppgifter om våra medlemmar
  • skapa underlag för ansökan till statsbidrag genom kårernas medlems- och verksamhetsrapportering
  • stötta ledare i det administrativa arbetet, t ex närvarorapportering (tekniskt medlemsstöd)
  • underlätta kontakten mellan personer i olika delar av förbundet som kan ha nytta av att få kontakt med varandra, till exempel för ett projekt där en särskild kompetens behövs.

Vad händer nu?

Just nu håller alla medlemsuppgifter på att föras över från ClubOnWeb (Madicken) till eBas. Därför ber vi er att ta en paus i ert Madicken-uppdaterande och invänta nya systemet! De kårer som lagt in/ändrat/tagit bort uppgifter i Madicken efter den 20 oktober måste tyvärr uppdatera dessa i det nya systemet.

Inom kort kommer systemet att öppnas för kårens registeransvariga. Den personen kommer att få ett mejl med instruktioner om hur man loggar in. Då kan ni börja rensa/lägga till/ta bort medlemmar i registret. En av nyheterna, och något som kommer kräva lite tid av er är att fullständigt personnummer (ååmmdd-xxxx) ska registreras.

När hela systemet är igång fullt ut kommer även varje enskild medlem att ha tillgång till sin egen sida, men nu i början släpps bara kårerna på för att hantera kårens medlemmar.

Mer information och instruktioner kring användandet av vårt nya medlemsregister kommer framöver.