Karlstad NSF Scoutkår

Välkommen till Karlstad NSF Scoutkår

Hos oss kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Gillar du friluftsliv, utmaningar – små som stora och att träffa nya människor är du välkommen till oss. Vi erbjuder en varierad verksamhet i en alkohol- och drogfri miljö. Vi finns i Skåre strax norr om Karlstad centrum.

Scoutavdelningar 2024

Upptäckarscout

Upptäckarscouterna är för dej mellan 9-11 år. De flesta av våra scoutmöten tillbringar vi utomhus. Vi leker mycket och lär oss samtidigt en massa bra saker. Det kan vara att samarbeta eller vad som skall packas i ryggsäcken inför ett läger.

Avdelningen träffas på tisdagar kl 18.00-19.30. Samling vid scoutlokalen på Odalvägen 50 om inget annat meddelats. Start våren 2024 är 5 mars.

Vill du veta mer om vad vi gör under våren kan du titta i kalendern till vänster eller skrolla nedåt på sidan.

Äventyrarscout

Äventyrarscouterna är för dej mellan 12-15 år. Start våren 2024 är 5 mars kl 18.00, Odalvägen 50.

Utmanarscout

utmanarscoutKårens Utmanarlag skapar och driver sin egen verksamhet. Utmanarna varierar sina träffar mellan fysiska möten utomhus och digitala möten i Teams.

grafik yxa

Om kåren

Vi erbjuder scouting till barn och ungdomar mellan 8-19 år. Just nu har vi scoutmöten på tisdagar. Utmanarlaget driver sin egen verksamhet på tider och plats som passar dem.

I samband med årsmötet 2024-02-11 antogs ett nytt kårnamn Karlstad NSF Scoutkår. Det är Grava NSFs Scoutkår och NSF Solglimten Karlstad som bildar den nya scoutkåren.

Eftersom scouting inte har någon övre åldersgräns försöker vi erbjuda alla medlemmar åtminstone någon aktivitet varje år. Det kan vara en studiecirkel i matlagning, en tur ut i Vänerskärgården eller en dagsvandring. Vad kåren skall arbeta med under året beslutas vid årsmötet som hålls i februari. Dit är alla medlemmar välkomna.

Vår scoutkår har en lång tradition med internationella kontakter och vi har genom åren haft besök från bl a England, Frankrike och Hong Kong. Medlemmar i kåren har deltagit i World Scout Jamboree i Kanada, Thailand, England, Sverige, Japan, USA och nu senast i Sydkorea.

Kåren bildades 1963.

Grafik löv 2

Lokal

Kårens scoutlokal finner du på Odalvägen 50, inne på Ilanda IP. Här utgår vi när scoutavdelningarna träffas och här har vi våra styrelsemöten.

Grafik knoprep

Är du nyfiken på ett medlemskap i scoutkåren är du välkommen att kontakta oss.
Det enklaste är att mejla till grava@nsf.scout.se eller ringa Maria Hill på tfn 070 – 230 54 79.

Vill du registrera dig som medlem i Karlstad NSF Scoutkår direkt, kan du göra det här

E-post: grava@nsf.scout.se

Telefon: 070 – 230 54 79, Maria Hill