Mönsterås Scoutkår

Välkommen till oss

Mönsterås NSF Scoutkår bedriver sedan 1930 scoutverksamhet i Mönsterås kommun.
Vår scoutkår är en del i Kalmar distrikt och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund,  en ungdomsorganisation som erbjuder barn och ungdomar drogfria aktiviteter.

Vi bedriver scouting på torsdagar för barn i följande åldersgrupper:

Spårare 8-9 år (årskurs 2-3)

Som spårarscout får du börja uppleva den fantastiska världen i scouterna. Här får du uppleva små äventyr, leka, träffa nya kompisar och kanske sova borta på läger för första gången.

Upptäckare 10-12 år (årskurs 4 – 5)

Äventyren fortsätter. Som upptäckarscout får du chansen att prova ännu mer. Åk på längre läger och träffa nya kompisar från andra delar av Sverige. Tälj, bygg, elda, pyssla, paddla, segla och ännu mer!

Äventyrare 12-15 år (årskurs 6 – 8)

Upplev skogen, naturen, havet och samhället som äventyrarscout. Genom paddling, vandring, läger och hajker skapar vi minnen och vänner för livet.

Utmanare 15-18 år (årskurs 9 – gy3)

Att vara utmanarscout är ett äventyr. Här får du och dina kompisar själva styra över vad ni vill göra. I en fantastisk gemenskap erbjuds arrangemang över hela Sverige och världen.

Rover 19-25 år

Utmana dig själv och din roverpatrull ordentligt. Som roverscout är du det perfekta mellantinget mellan ledare och scout. Här får du förändra världen, uppleva egna scoutäventyr men kanske också prova på att vara ledare för andra scouter.

Scoutledare

Att vara ledare är kanske det största äventyret. Som ledare gör du stor skillnad för många, samtidigt som du får möjlighet att lära dig nya saker, skapa upplevelser och utveckla ditt ledarskap. Tillsammans med scouterna får du uppleva äventyr, gemenskap och skratt. Det är aldrig för sent att bli scout. Det krävs inga förkunskaper, scoutingen lär du dig tillsammans med scouterna.

Registrera ditt medlemskap

Medlemsskapet

Du blir medlem i Mönsterås Scoutkår genom att betala medlemsavgiften. För närvarande har vi en medlemsavgift på 400 kronor/scout eller 1000 kr/familjemedlemskap (gäller då alla scouter i familjen) båda alternativen gäller ett kalenderår. För att du ska bli medlem i föreningen och täckas av vår försäkring krävs det att du betalar in avgiften inom tre veckor efter du börjat.

Du betalar till föreningens bankgiro: 5507-1799, eller via swish på nr: 123 352 64 23 ange scoutens för- och efternamn samt personnummer som meddelande.

Varje år behöver du även uppdatera och på nytt godkänna ditt medlemskap i vårt medlemsregister. Detta gör du på:

Som medlem i Mönsterås NSF går du på bio för halva priset på Mönsterås Bio mot uppvisande av medlemskort. Medlemskortet får du av din ledare när medlemsavgiften är betalad.

Vår Scoutlokal

Vår scoutlokal ligger i Nykterhetens hus, i källaren på Mönsterås Bio på Sandgatan 1, Mönsterås.

Nykterhetens hus är ett samlingsnamn för den lokal som ägs av Mönsterås IOGT-NTO förening. Under detta tak har IOGT-NTO sin verksamhet där de bland annat ideellt driver Mönsterås bio.

Sociala medier

Om Scouting

Om scouting inom Nykterhetsrörelsens Scoutförbund:
Vårt mål är att våra medlemmar ska ha möjligheten att utvecklas till självständiga och ansvarstagande individer som väljer att för sin egen skull avstå från alkohol och andra droger. Avståndstagandet ser vi som en förutsättning för att man som ung ska få växa upp under bästa möjliga villkor.

Nykterhetsrörelsens Scoutförbund är religiöst och politiskt obundet men står för det som scouting representerar: medmänsklighet, demokrati och internationell förståelse. Alla som kan ställa sig bakom dessa tre grundtankar, samt kan tänka sig avstå från alkohol och droger under tiden de är medlemmar, är välkomna till oss.

Vi är ett scoutförbund i Sverige och det scoutförbund som har kopplingen både till Scouterna och till IOGT-NTO-rörelsen. Detta ger oss två stadiga plattformar att verka utifrån och en mängd möjligheter till samarbeten och utbyten.

Du kan bli scout hos oss från det att du är åtta år (årskurs 2). Som tur är så är det aldrig för sent att bli scout, det spelar alltså ingen roll hur gammal du är, vill du prova på scouting så är du välkommen!

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får oss att växa som individer.
Vi använder scoutmetoden och har funnits i Sverige i över 100 år.

Aktuellt

Här finns aktuella terminsplaneringar

Märkenas placering

Hur ska märkena sitta på scoutskjortan?

Det kan vara lite rörigt att hålla reda på hur man ska sy fast märken på scoutskjortan. Här finns lite hjälp med märkesplacering. Scoutskjorta kan du köpa på scoutshop, där kan du även köpa halsduk (välj gärna en NSF-halsduk)

När vi scouter ska vara lite formella och visa vilka vi är så använder vi scoutdräkt. Såhär skriver scouterna om scoutdräkten ”Vid all scoutverksamhet bör scoutdräkt eller scoutkläder bäras. Det innebär att det ska synas tydligt av klädseln att man är scout. Med scoutkläder menas profilplagg med ordet scout, Scouternas logotype eller samverkansorganisationernas logotype väl synlig. En arrangör kan besluta om hur scoutdräkt ska bäras under ett arrangemang eller del av verksamhet, som högtider och ceremonier.”

Ledare:

Robert RapakkoAmandus Älgne, Ingrid Jersblad och Olle Hall