Forshaga Scoutkår

Välkommen till NSF Forshaga!

Vi har vår verksamhet i och runt ordenshuset Hvilan, mycket av vår verksamhet är utomhus.

Vi är en av många scoutkårer inom Nykterhetsrörelsens scoutförbund (NSF)  detta betyder att vi erbjuder alla våra medlemmar en verksamhet som är alkohol- och drogfri.

Vi har verksamhet för  åk 2 tom studenten  (eller lite längre om så önskas.)

Våra mötestider  är:

Tisdagar kl. 18-19:15 – Upptäckarscouter (Åk 4-5)

Tisdagar kl. 19:30-21 – Äventyrarscouter (Åk 6-9)

Onsdagar kl.18-19:30 – Spårarscouter (åk 2-3)

Onsdagar kl.19:45-21 – Utmanarscouter (gymnasiet)

Scoutkåren har ett bra samarbete med IOGT-NTO föreningen som äger huset där vi har våra scoutmöten och förvarar allt vårt material.

Varmt  välkommen att kontakta oss om du vill  börja eller har frågor.

Kontakt

Byt ut (a) mot @ och skriv ihop så blir det en korrekt mailadress. vi har valt att göra så här för att minska att robotar tar våra adresser och skickar spam till oss.

Peter Tjäder
Spårararscouter
allmänna frågor om verksamheten
tjader.scout (a) gmail.com
Jan Ericsson
Upptäckar-/Äventyrarscouter
jan.ericsson (a) solstan.se

Avdelningar

Kåren har fyra avdelningar, spårarscouter, upptäckarscouter, äventyrarscouter och utmanarscouter. nedan finns en kort presentation av de olika avdelningarna och vad som vi gör på våra scoutmöten.

Spårarscouter

Vi träffas på onsdagar mellan 18  och 19:3. vi lär  oss olika saker som är bra att kunna som t.ex. knopar, sjukvård, eldning och mycket annat. Dessutom leker vi och har kul. Verksamheten sker utomhus så kläder efter väder gäller för scouter och ledare.

Här kan du ladda ner terminsprogrammet, Terminprogram

Upptäckarscouter

Vi träffas på tisdagar kl. 18  till 19:14. En spårarscout får göra samma saker som spårarscout, men nu blir det lite svårare uppgifter att lösa. Kul vill vi också ha så lekar är forrtfarande med i planeringen. Även denna verkamhet är utomhus så kläder efter väder gäller.

Här kan du ladda ner terminsprogrammet, Terminsprogram

Äventyrarscouter

Vi träffas  på tisdagar mellan, kl 19:30 och 21. Som  äventyrare blir det ytterligare ett steg svårare i det vi lär oss, men det är fortfarande samma kategorier som på övriga avdelningar. dessutom har vi dygns hajk. oftast paddlar vi kanot, men cykel och vandring finns som transport också. Och precis som de andra avdelningarna sker vr verksamhet utomhus.

Här kan du ladda ner terminsprogrammet, Terminsprogram

Utmanarscouter

Vi träffas på onsdagar kl. 19:45-21. Detta är vår äldsta grupp med ungdomar i gymnasielder. nu har aktiviteterna blivit mer avancerade och en stor del går ut på att planera och genomföra aktiviteter med stöd från ledare Fika är en del av våra scoutmöten.

Aktiviteter

Här finns olika aktiviteter som du kan göra  själv hemmaeller  tillsammans med familjen eller kompisar. Sidan uppkom under pandemi Covid-19 då mycket av verksamheten sattes på  paus.

Hemma scouting

Nedan finns lite aktiviteter du kan göra hemma.

Tillverka

Att tillverka egna saker är kul hät frå du recept på tvål, sälgpipa och ringblomssalva, till dessa  aktiviteter är det bra att ha med en vuxen eftersom du kommer använda spis och kniv.

Tre sorters tvål

Tillverka en sälgpipa

Ringblomssalva

Klurisar

här finns olika saker att klura på  eller genomföra som en tävling. Tänk bara på att  hålla avstånd till andra.

Gåtor

Hitta orden

Matte Kluringar

Scoutbingo Namn

Scoutbingo utmaning

Upplevelseburken

Här finns bra information till dig som medlem i NSF Forshaga.

Registrera dig som medlem – via denna länk kan du själv skriva in dina adress och personuppgifter. Har du redan gjort det eller lämnat in blanketten med namn och adress  så kommer i början av vårterminen ett mail där du får bekräfta om du vill vara med ett  år till.

Kommande arrangemang

Mer aktiviteter och information finns i kalendern nedan.

7-8 oktober Övernattning spårarscouter

21-22 oktober JOTA/JOTI, Ransberg

Vill du beställa scoutskjorta eller någon annan scoutpryl prata med din ledare så samordnar vi beställningen. Innan du får scoutskjortan ska denna betalas till kåren.

Om du vill komma i kontakt med oss maila nsfforshaga (a) gmail.com ((a)=@ byt ut detta och dra ihop så blir det engiltig mailadress.)

Styrelsen 2023

Du når hela styrelsen på nsfforsaga.styrelsen (a) gmail.com, skriv gärna namnet eller funktion om det är en speciell person du vill ha kontakt med.

Ordförande Vice ordförande Kassör
Peter Evelina Jan
Sekreterare
Ledamot
Ann Rebecca Lisa
Ledamot Ledamot Ledamot
Kay
Jakob Onyx

Ledamot Ledamot Ledamot
Filip
Ella Maja
Ledamot
Isabelle

Följ oss

Vi finns även på Facebook och Instagram, följ oss där och se bilder på vår verksamhet.