Örebro NSF Scoutkår

Verksamhet

Välkommen!

Vi träffas tisdagar 18.00-19.30 vid lokalen, på Varbergagatan 40. Vi börjar alltid våra möten utomhus med lekar så kläder efter väder gäller!

Spårare

Spårare är man i åk 2 och 3.
I Scouterna kan du hitta på nästan vad som helst, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla och laga mat. Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna.

Vi samarbetar alltid i patruller, små grupper, där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Spårarna träffas på tisdagar 18.00 – 19.30

Terminsprogram ht-23

Upptäckare

Välkommen!

Våra möten är på tisdagar kl 18.00 – 19.30. Samling utanför scoutlokalen, på Varbergagatan 40, om inget annat meddelats. Vi är ALLTID ute så klä dig efter väder!

Upptäckarscout är man när man går i åk 4 och 5. På upptäckarscouterna så får vi lära oss att hantera kniv, elda och lära oss knopar. Dessutom leker vi många lekar.

Vår upptäckarscoutavdelning kallas för Skogsdjuren. Vi har tre patruller på avdelningen, Lodjuren, Fjällrävarna och Lämlarna.

Om ni inte har möjlighet att komma eller om ni har några frågor så hör gärna av er.

Upptäckarna träffas på tisdagar 18.00 – 19.30

Terminsprogram ht-23

Välkommen!

Vi Äventyrare träffas på onsdagarna 18.00-ca 20.00 i lokalen på Varbergagatan 40, om inget annat meddelas.

Äventyrare

Äventyrare är du när du går i årskurs 6 och på högstadiet.
Som äventyrare får du lära dig något nytt nästan varje dag och alla får vara med och ta plats. Vi lär oss inte genom att läsa böcker som i skolan, i Scouterna provar vi på hur det är att göra på riktigt. Tillsammans bestämmer ni vad ni ska göra, det kan vara allt från att poppa popcorn över öppen eld till att åka på läger.

Äventyrarna träffas på onsdagar kl 18.00 – 20.00

Utmanarna redo för Livehajk

Utmanare

Utmanarscout är man från 15 år.
Tillsammans med kompisar får du uppleva utmanande friluftsliv och engagera dig i samhällsfrågor.
Vi har möten när det funkar för scouterna. Oftast måndagar mellan 18.00-20.00
Vårt Utmanargäng kallar sig SKOGSMULLARNA.grafik siselgarn

Begagnade Scoutskjortor?

Har ni en begagnad skjorta som ni vill sälja? Sätt i så fall upp en lapp på vår anslagstavla i hallen i lokalen. Vill du köpa en begagnad skjorta? Kolla om det finns någon som har en lämplig skjorta att sälja. Sätt annars upp en lapp.

grafik löv 4

Bli medlem

Vill du bli medlem i vår kår så kan du kontakta någon av våra ledare eller någon i kårstyrelsen. Men lättast är kanske att du besöker oss i vår lokal på Varbergagatan 40.

Medlemsavgift

Enskild medlem 500 kr/år
Familjeavgift 800 kr/år
Lokal medlem 200 kr/år

Scout som börjar under höstterminen betalar 300 kr.

Inbetalning sker till kårens bankgiro, 5603-1776

Vi har även ett Swish nummer: 123 232 5116 för kåren

OBS. Glöm inte att skriva vem/vilka och vad inbetalningen gäller för.

grafik paddel 1

Lokal

Vi finns i bottenvåningen på Varbergagatan 40.

Tomasboda

Serveringen öppnar igen Allhelgonahelgen, 5 november

Tomasbodastugans servering sköts ideellt av Örebrokåren. Serveringen är öppen alla söndagar, 10 – 15, under november – april.

Stugan är byggd 1883 som bostad åt en man som hette Karl Jansson. Stugan ägs av Frösvidals Säteri.
Sedan slutet av 1920-talet har den fungerat som raststuga för Föreningen Kilsbergsstugan. I början av 1970-talet var föreningen på väg att läggas ner och stugan stod och förföll.

1972 kom vår scoutkår in i bilden. Kåren behövde en scoutstuga. En uppgörelse gjordes om att föreningarna skulle dela på stugan. Kåren svarar för servering på söndagarna 10 -15 under vinterhalvåret, nov – april. Föreningen Kilsbergsstugan svarar för yttre underhåll och gräsklippning.

Bemanning

Under perioden nov – april hålls stugan öppen söndagar 10 – 15. Det är ledare och scouter som ideellt driver denna servering.
Serveringen öppnar för säsongen 5/11 2023.

5 nov Jörgen och Kicki
12 nov Elisabet och Mats W
19 nov Maria och Ann-Marie
26 nov Mats och Kickan
3 dec Märta m fl
10 dec  Lena och Darran
17 dec Julia m fl
24 dec STÄNGT
31 dec Märta och Rikard
7 jan  Elisabet och Mats W, Lena och Darran
14 jan Elisabet och Mats W, Lena och Darran
21 jan Mats K, Jörgen och Kicki
28 jan Märta och Rikard, Lorena
4 febr Maria, Eva, Lisa
11 febr Elisabet och Darran
18 febr Rikard + Äventyrarna
25 febr Elisabet och Mats W
3 mars Svartåns roverlag (Christian)
10 mars Mats K
17 mars Elisabet och Mats W
24 mars Märta och Rikard
31 mars (påsk)
7 april
14 april
21 april
28 april Utmanarna

Länkar om Kilsbergen

Grafik löv 1

Om oss

Örebro NSF Scoutkår har sina rötter från 1927. Då bildades en NTO-kår. Året efter bildades en IOGT-kår. 1970 bildades Nykterhetsrörelsens Scoutförbund genom att IOGT:s och NTO:s scoutförbund gick samman. Kåren har haft verksamhet på flera ställen i Örebro. Nu finns vi med lokal i Varberga. Vår scoutstuga är Tomasboda i Kilsbergen , 2,5 mil från stan.

Årsmöteshandlingar

I detta årstryck hittar du verksamhetsberättelsen och arbetsplanen  för 2022/2023

Årstryck 2024

Grafik knoprep

Kontakt

Vi finns på facebook, följ oss här: https://www.facebook.com/Örebro-NSF-Scoutkår-1022207954478707/?fref=ts

Här kan du hitta våra avdelningsledare och styrelsen, samt kontaktuppgifter till dessa.

Martina Eriksson

Ledamot i kårstyrelsen Ledare på Upptäckarna

Annika Lindh

Annika Lindh 070-623 35 71