Kårsidor

Kårsidor för alla

Alla scoutkårer i Nykterhetsrörelsens Scoutförbund har en egen kårsida på vår webbplats och alla kårer har möjlighet att administrera sin egen sida! Vill ni ha tillgång till er kårsida? Hör av er till info@nsf.scout.se

Logga in på sida med adressen www.nsf.scout.se/wp-admin

Har ni ingen fungerande kortadress till er sida, till exempel www.nsf.scout.se/scoutkar? Hör av er så fixar vi det!

Ny editor from 2 maj

Den 2 maj 2023 uppdaterades hemsidan med en ny editor då den tidigare inte längre kommer uppdateras och utvecklas av WordPress. Den nya editorn ”Gutenberg” ser lite annorlunda ut och är en block-redigerare. Samma funktioner är möjliga men görs på lite olika vis. Här nere finns du en videoinstruktion som går igenom skillnader i den nya och gamla editorn och visar hur du redigerar din kårsida i nya editorn. Det finns även en manual i PDF som förklarar de vanligaste sakerna du uppdaterar din kårsida med. Formatering av text, skapa nyheter och kalenderhändelser, formaterar text osv. Ta gärna stöd av både utbildningsvideon och PDF-manualen då dessa kompletterar varandra.

Längst ner på sidan kommer fortfarande manualen till den gamla editorn finnas kvar, om du behöver redigera gamla sidor eller nyheter som är skapade i den tidigare editorn.

Utbildningsvideo

Om du behöver stöd eller utbildning i den nya editorn så finns här nedan en utbildningsvideo som tar upp majoriteten av de funktioner vi använder idag. Den är drygt 40 min lång, och vi rekommenderar att du parallellt är inloggad på din kårsida och provar nya funktionerna samtidigt. Nedan finns en förteckning över vad som tas upp i videon, samt vilken tid så du kan spola till relevant stycke om du inte vill se instruktionsvideon i sin helhet eller behöver repetition av vissa delar. Du kan även använda dig av PDF-manualen som också visar de grundläggande funktionerna för att redigera er kårsida.

SE UTBILDNINGSVIDEON HÄR

Innehåll i utbildningsvideo av Gutenberg editor:

• Introduktion 00:01
  • Faktarutor 35:50
  • Navigation på sidan 40:45

Manual

Här hittar du den aktuella PDF-manualen som går igenom grundläggande funktioner i den nya editorn ”Gutenberg”.

Tidigare manual

För nyheter eller kalenderposter som redan är skapade i den gamla editorn kommer den att fortsätta att användas under den övergångsperiod dessa sidor fortfarande är aktuella. Alla nya sidor skapas alltid i den nya editorn Gutenberg per automatik. Då kanske du kan behöva stöd i den manual som används i den tidigare editorn. Den hittar du här:

Här hittar du grundläggande instruktioner för administration av hemsidans tidigare editor i PDF-fil.