Bli en Världsförbättrare och få bidrag för ert projekt

Bli en Världsförbättrare!

Som ni säkert sett så har Scouterna ett 2-årigt demokratiprojekt som heter Världsförbättrarna som riktar sig till scouter i 8-10 års åldern.

I Världsförbättrarprojektet ingår en del där scoutpatruller ska genomföra ett påverkansprojekt för att skapa en förändring där de tycker att något kan bli bättre. Scouter som är 8-10 år kommer på något som de vill förändra/förbättra och bestämmer sedan hur de ska genomföra sitt påverkansarbete. Har ni en scoutavdelning/patrull som är 10-11 åringar så går det bra att alla deltar. Och vill scouterna dela upp sig i ”projektpatruller” utifrån intressen i olika projekt så bestämmer ni tillsammans hur de patrullerna ska se ut.

Under våren och sommaren genomfördes en hel del projekt men det finns gott om pengar kvar till patrullerna efter de genomfört sina projekt. Sista dag att skicka in sin utvärdering/redovisning är 30/11 2020. Vi ser att scouterna har många tankar om vad dom vill förbättra, miljön är ett exempel.

Under 2020 så får alla patruller som genomför projekt 2000 kronor som stöd till sitt genomförande. Pengarna är tänkta att täcka eventuella kostnader som påverkansprojeten har, och att fira när det är klart!  Går inte alla pengar åt kan scouterna bestämma hur dom vill använda resten av pengarna. Exempelvis kan de subventionera hajker eller läger, köpa något i scoutshopen eller spara pengarna till kommande projekt eller hjälpa kåren med lokalhyran. För att få pengarna fyller ni i mallen som ni hittar här Båda sidor behöver fyllas i av alla deltagande patruller. Pengarna får ni i efterhand så förhoppningsvis kan kåren låna ut de pengar som scouterna behöver till genomförandet.

Här hittar ni mer information om Världsförbättrarprojektet.
Har ni några frågor, funderingar eller behöver material kontakta Sassa Orebring, projektledare på Scouterna, sassa.orebring@scouterna.se eller 08-568 432 53

Under hösten kommer alla kårer få bland annat ett demokratimemory för att på ett roligt sätt lära sig mer om årsmöten. Håll koll på brevlådan!