Förbunden tar sikte på en ny gemensam nykterhetsorganisation

I helgen samlades IOGT-NTO, Junis, Nykterhetsrörelsens Scoutförbund och Ungdomens Nykterhetsförbund för gemensamt förbundsstyrelsemöte. Temat för denna helg var samtal om framtidens IOGT-NTO-rörelse. Efter två dagars samtal var förbundsstyrelsernas slutsatser sammanställda och tydliga – rörelsen är starkare som en enhet än vad förbunden är var och en för sig.

”Vi ordföranden visste ju att vi har samma syn på mycket mellan förbunden, men det är ändå väldigt roligt att se hur stor enigheten och viljan är att också gå vidare med att utforska en ny organisationsform för rörelsen”, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

IOGT-NTO-rörelsen består idag av fyra förbund som är del av samma rörelse. Förbunden bygger på samma värderingar och är förenade i visionen om ett nyktrare samhälle. De senaste åren har samtal om ökat samarbete mellan de fyra förbunden fått mer och mer fokus. Helgens samling var ett tillfälle för förbundsstyrelserna att samtala om nästa steg. Det är dessa samtal som nu lett till att förbundsstyrelserna vill ta sikte på en ny gemensam nykterhetsorganisation.

”Jag är så glad och stolt! Stolt över all den utveckling som skett i de fyra förbunden, och nu jätteglad över att se att vi vill ta nästa steg tillsammans”, säger Mona Örjes, förbundsordförande för Junis.

”Att skapa ännu bättre förutsättningar för våra medlemmar och verksamheter att mötas är något jag verkligen vill bidra till”, säger Ponthus Jessmor, förbundsordförande för Nykterhetsrörelsens Scoutförbund.

Uppdelningen av IOGT-NTO-rörelsen i fyra förbund är över 50 år gammal. Nu ska alltså en annan organisationsform utforskas – en ny gemensam nykterhetsorganisation.

”Jag är så förväntansfull inför att få träffas och prata om hur vi lägger upp vägen fram till ett förslag. Redan denna vecka ska vi förbundsordförande träffas för att planera in dialogmöten och samtal med medlemmar. Vi kommer att informera mer så fort vi kan!” säger Jane Segerblom, en av två förbundsordföranden för Ungdomens Nykterhetsförbund.

Förbundsordförandena räknar med att återkomma under veckan med mer information.

Löpande information om processen hittar du på www.nsf.scout.se/ny-nykterhetsorganisation