Förbundsmötet 2023!

Förbundsmötet 2023 ägde rum i Hässleholm 28-29 oktober.

Under fredagskvällen den 27 oktober började flertalet medlemmar att checka in i mötesbyrån i missionskyrkan och värma upp inför förbundsmötet med korv och fika. Det blev många kära återseenden!

Diskussioner innan och på plats

Innan mötet öppnades har möjligheten funnits att diskutera de olika förslagen både på plattformen VoteIT och på medlemsmöten arrangerade av förbundsstyrelsen. Majoriteten av diskussionerna fördes på plats i de olika beredningsgrupperna. Beredningsgrupperna som tog upp olika förslag och motioner ägde rum parallellt under tre olika pass på lördagen. I beredningsgrupperna framfördes också förtydliganden och det jämkades förslag för att komma fram med bra underlag inför beslutsprocessen.

Beslut

När beredningsgrupperna avslutats inledde förbundsmötet processen av att gå till beslut i plenum. Bland annat beslutade förbundsmötet att NSF ska gå med i den utredning som omfattar hela IOGT-NTO-rörelsen samt formulerade medskick, att på sikt minska förbundets bidrag till anläggningarna och att vi behöver se över våra arbetsformer inför nästa förbundsmöte. FM beslutade också att FS  ska tillsätta och leda en projektgrupp med medlemmar som får i uppdrag att ta fram ett förslag på strategi till nästa förbundsråd och beslutade om budget för 2024-2025.

Mer om vilka beslut som togs, och vilka att-satser som klubbades igenom kan du se i VoteIT. Protokollet publiceras när det är färdigskrivet, justerat och underskrivet.

Ny förbundsstyrelse
Innan förbundsmötet avslutades valdes en ny styrelse!

NSF:s förbundsstyrelse
Från vänster: Sofia Friman, Mikaela Fläderblom, Oscar Johansson,
Anders Ödman, Anders Eriksson, Birgitta Ipsonius, Björn Jönsson, David Agardh
Ej med på bild: Sara Hill

Förbundsstyrelsen 2023-2025:

Ordförande: Anders Ödman, Utby scoutkår
Vice ordförande: Birgitta Ipsonius, Lönneberga-Silverdalen scoutkår
Kassör: Oscar Johansson, Värends scoutkår
Ledamöter: Mikaela Fläderblom, Utby scoutkår, Björn Jönsson, Horn scoutkår, Anders Eriksson, Glasberget scoutkår, Sara Hill, Grava scoutkår.
Suppleanter: Sofia Friman, Värends scoutkår, David Agardh, Vikingen-Ekeby scoutkår

Vem som blir sekreterare beslutas inom styrelsen.

Nästa förbundsmöte
Förbundsmötet 2025 kommer att hållas i Småland, preliminärt i Kalmar i slutet av oktober.