Förbundslägret Frejd ställs in

Det har nu gått nästan ett år sedan vi tvingades inse att ett Frejd sommaren 2020 var en omöjlighet på grund av pandemin. Vad som då kändes som ett svårt beslut visade sig med tiden vara det enda rimliga.

Under våren bestämde vi istället ett nytt år för genomförande 2022. Tron då, eller förhoppningen, var att vi redan nu till sommaren skulle vara ur det värsta och på väg tillbaka till det normala. Men som vi alla vet har viruset härjat vidare och även läger sommaren 2021 har skjutits fram. Bland annat Jamboree21 som blev Jamboree22.

Detta gjorde att vi behövde ta ställning till om det fortfarande kändes som en god idé att genomföra Frejd 2022. Efter mycket diskussion och reflektion inom LÄKO har vi nu kommit fram till att det inte gör det. Därför tvingas vi nu meddela att det helt enkelt inte kommer att genomföras något Frejd, lägret ställs in och planeringen läggs ner.

Vår vision för lägret var stor och mäktig och som LÄKO har vi lagt ner mycket tid och engagemang i att planera vad vi anser hade blivit ett helt otroligt medeltidsläger. Så självklart känns det tungt att fatta detta beslut, det var ju inte så här det skulle bli. Men omständigheterna har varit extraordinära och tyvärr har vi nu nått vår vägs ände.

Vi anser att det känns inte rätt mot någon att konkurrera med stora läger som Jamboree22 eller för den del alla de mindre läger som också troligtvis kommer kunna genomföras först nästa år. Så detta känns tyvärr som det enda alternativet för Frejd. Sen kanske idén och konceptet kommer åter i framtiden, vem vet?

Vi vill tacka er för att ni följt med på vår resa, besvikelsen är självklart stor att vi inte fick avsluta med en magnifik lägervecka tillsammans. Men oavsett har vi haft himla kul under tiden, så tack för all er pepp och engagemang!

Ta hand om er!
/Lägerkommittén

PS. Vårt material för att genomföra vårt lägerkoncept Lystring! finns självklart fortfarande tillgängligt på vår hemsida, så kolla gärna där om ni vill genomföra ert eget mindre medeltidsläger. Dessutom finns det superfina märken att få 🙂 DS.