Förbundsledningarna uppmanade till delaktighet i processen

Den 30 maj presenterade förslaget om utredning av IOGT-NTO rörelsens organisationsform av de fyra förbundens representanter. Du kan se sändningen i efterhand här:

Under sändningen konstaterades att alla fyra förbund står inför samma utmaningar och att lösningen förmodligen står att finna tillsammans. Hur blir vi en bättre nykterhetsrörelse?

Några röster om varför organisationen ska ses över:

“Åldersmässiga och geografiska glapp sätter ibland käppar i hjulen för verksamheten och behöver täppas till. Tänk att kunna samverka kring rekrytering, utbildning, styrelseansvar, ledarutveckling!”

“Vi behövs mer än någonsin med vårt arbete för demokrati, solidaritet och nykterhet, men vi behöver bli starkare och inte tävla om medlemmar och deras uppmärksamhet.”

“Vi behöver samla oss kring våra viktigaste frågor istället för att fokusera på organisationstillhörighet.”

Och så några röster om hur översynen ska gå till:

“Det behövs nyfikenhet och lyhördhet i den fortsatta processen. Vi måste vara beredda att lyssna.”

“Processen måste präglas av prestigelöshet. Det viktigaste är att det blir bra – inte att det blir som någon har tänkt.”

“Hör av er till oss med tankar och idéer! Vi behöver dualiteten nu!”

Under sändningen fångade vi också upp en del frågor från tittarna, såsom “Varför är tiden så knapp?” och “Kan man verkligen genomföra detta på ett enda extra insatt förbundsmöte/kongress?” – Lyssna på sändningen så får du ta del av svaren och resonemangen från de fyra förbunden.

Löpande information om processen hittar du på www.nsf.scout.se/ny-nykterhetsorganisation

Intervju med delar av FS efter presentationen

Här kan du läsa en kort intervju med ett par nulägesfrågor som ställdes till Anders Ödman och Ponthus Jessmor efter sändningen av presentationen:

Hur är känslan efter den gemensamma presentationen av förslaget?

Känslan är bra! Vi tycker det kom flera bra klarläggande. Det är tydligt att det pågår en process.  Saker händer och åsikter förändras. Det finns en gemensamt intresse av en positiv utveckling framåt men också att vi inte vet vart det skall landa. Men också att vi har olika ingångsvärden i det här.

Vad tror ni är NSF:s utmaningar i denna process?

Vi behöver säkerställa vårt inflytande i processen. Vår särställning gör det viktigt för oss att driva våra hjärtefrågor och se till att de andra förstår vikten av och poängen med att arbeta så som vi gör. Här finns en möjlighet att ”exportera” scouternas sätt att jobba i flera avseenden. Det ska vi ta vara på. Men det handlar ju om fyra olika förbund, så det kommer givetvis bli ett givande och ett tagande – för alla. Det får vi räkna med.

Men om vi inte lyckas i vår ansats och det slutliga förslaget inte skulle passa oss har vi ju all rätt att säga nej. Det får vi inte heller glömma. Då får vi väga för- och nackdelar och fatta ett beslut utifrån det.

Vad ser ni för möjligheter med om NSF tar nästa steg in i utredningen?

Vi har mycket att tillföra i en utredning. Vi har svaren på en del av frågorna i hur man kan tänka och verka. Vi samverkar redan med en annan stor organisation. Vi delar också en del av problemen givetvis.

Vi kan (via Scouterna m fl) tillföra komponenter till en framtida ny nykterhetsrörelse t ex ledarutbildning, upplevelser och att få människor i olika åldrar att samverka tillsammans. Sedan finns den ekonomiska aspekten givetvis kvar. Vi behöver den ”politiska” nivån hos en nykterhetsrörelse så, att våra medlemmar kan identifiera sig med att var med i en rörelse som aktivt påverkar i den viktiga frågan om ett nyktrare samhälle

Vill ni skicka med NSF:s medlemmar något särskilt inför beslutet på FM?

Lyft blicken, var nyfiken, tro på att vi kan påverka men också vara viss om att det helt och hållet är vårt eget beslut. Det bästa vi kan göra själva är att fortsätta att bedriva vår bra verksamhet, utveckla den och inspirera varandra.

Det är som att paddla fors! Du åker inte med vattnet, du styr, stannar upp eller tar fart, allt för att ha kontroll trots att vattnet brusar vitt runt dig.