Frejd 2020 flyttar fram i tiden

Frejd 2020

Den fortsatta utvecklingen kring Covid-19 har gjort att Läko tyvärr känner att det är nödvändigt att skjuta upp Frejd tills vidare. Vi beklagar om det ställer till det för era planer.

Förhoppningen var att vi skulle kunna skjuta fram anmälningstiden och rida ut stormen, men ovissheten gör planeringen för svår för oss.

Vi vill inte riskera att behöva stressa samman förberedelserna precis innan lägret. Både ni och detta läger förtjänar mer än så.

Vår vision för lägret är stor och mäktig, detta ska bli ett läger olikt allt annat! Alla ska få uppleva medeltid och scouting när den är som bäst, vilket vi anser kräver lite andra omständigheter (än världsomspännande pandemi).

Kanske kommer förbudet mot stora samlingar ha släppt till sommaren, kanske inte. Oavsett så kommer det troligtvis ta ett tag innan det återigen känns som en bra idé att samla runt 1000 scouter från olika delar av landet och Europa.

Som scouter tar vi ju ansvar för oss själva och andra och gör därför självklart vad vi kan för att begränsa smittspridningen. Även när det innebär att vi måste fatta sådana här tråkiga beslut.

Men! Även om det känns himla trist att vi inte ses i sommar så fortgår planeringen. Vi siktar på att genomföra lägret 2021 eller 2022 istället och återkommer med mer info och nytt datum så fort det är bestämt.

Dessutom knåpar vi i detta nu även på ett program-förslag som vi kommer dela med er inom kort. Så kan ni genomföra en medeltida hajk eller läger i en mindre skala tillsammans med er kår eller distrikt, när situationen lugnat sig lite.

Så helt enkelt, vi säger inte hejdå, utan vi hörs!

/Läko, Frejd 20-någonting annat

Allt om Frejd 2020 hittar du på lägrets hemsida.