Ja från IOGT-NTO, Junis och UNF:s kongresser till förslaget om organisationsöversyn

Tre av fyra nykterhetsförbund har sagt ja till en översyn av organisationen. IOGT-NTO:s, Junis och UNF:s kongresser vill gå vidare med ett projekt för att se över hur man bäst organiserar nykterhetsrörelsen framöver. NSF:s beslut kommer i samband med deras förbundsmöte i slutet av oktober.

Det första steget mot en starkare och modernare nykterhetsrörelse är taget. I helgen beslutade tre av fyra förbund att de vill gå vidare med en översyn. Det innebär att det finns förutsättningar för att inleda fas två i det projekt som under våren har fokuserat på att inventera förutsättningarna och ta fram direktiv för en sådan översyn.

• Det är givetvis glädjande att vi nu har kommit så här långt i processen och att förbunden ställer sig positiva, säger Mona Örjes, ordförande Junis.

Omvärlden förändras och kommer att påverka rörelsen på ett eller annat sätt. Genom att agera snabbt, finns större möjlighet att styra på vilket sätt. Förhoppningen är en starkare nykterhetsrörelse, som kan lägga mer tid och resurser på själva verksamheten.

• Tillsammans har vi 35 000 medlemmar och kan vara en stark röst för nykterheten i samhället. Nu går vi vidare och ser hur vi gör detta på bästa sätt, säger Lucas Nilsson, ordförande IOGT-NTO.
  • Skönt att förslaget fick en så stor majoritet från de tre förbunden som nu fattat beslut, det bådar gott. Intressant också att de tre kongresserna hanterade frågan med hjälp av olika mötesformer. Något vi tar med oss till vårt förbundsmöte i höst, säger Anders Ödman, ledamot i NSF:s förbundsstyrelse och gäst på de tre förbundens kongresser.

Nu inväntar projektet NSF:s beslut i slutet av oktober innan arbetet drar i gång på allvar. Början av hösten kommer att ägnas åt att inventeringar och andra förberedelser.

• Det känns bra att medlemmarna har gett oss i uppdrag att utreda detta vidare och nu avvaktar vi med stor nyfikenhet NSF:s beslut oavsett vad det blir. Efter förbundsmötets beslut arbetar vi vidare, och jag hoppas givetvis att de också vill vara med, säger Jane Segerblom, ordförande UNF.

Röstsiffrorna från kongresserna

BifallAvslag
IOGT-NTO766
UNF317