Kallelse till Förbundsråd

I enlighet med stadgan § 2:7 Förbundsråd kallar förbundsstyrelsen härmed till Förbundsråd den 29 april 2023.

Styrelsen har hörsammat medlemmarnas önskemål gällande att diskutera processen med framtidens nykterhetsrörelse inom förbundet tillsammans.

Tid och plats kommer informeras under nästa vecka (vecka 14).

Styrelsen arbetar för att hitta en lösning som möjliggör att deltagare kan delta även digitalt på så lika förutsättningar som de medlemmar som är på plats.

Förbundsrådets ledamöter utgörs av en kårrepresentant vald av kårstämman och distriktsordförande eller av distriktsstyrelsen vald suppleant, i enlighet med förbundets stadgar. Förbundsrådets ledamöter deltar till subventionerad avgift samt ingår i resefördelning. Övriga deltagare deltar till självkostnadspris.

Varmt välkomna till Förbundsrådet önskar Förbundsstyrelsen!

Till Arrangemanget

Utdrag ur stadgarna:

2:7 FÖRBUNDSRÅD

Förbundsråd ska hållas mellan två förbundsmöten. Tid och plats fastställs av förbundsstyrelsen.

Förbundsrådet är en rådgivande församling som består av förbundsstyrelsens ledamöter, verksamhetsrevisorer, distriktsordförande eller av distriktsstyrelsen vald suppleant samt kårrepresentant vald av kårstämman. Till förbundsrådet kan av förbundsstyrelsen kallas ytterligare de personer som erfordras för frågans behandling. Förbundsråd kan, efter beslut av förbundsstyrelsen, utgöras av flera regionala rådslag som hålls på olika platser i landet.

Kallelse till förbundsrådet utfärdas skriftligt minst en månad före förbundsrådets öppnande.

Förbundsrådet överlägger i aktuella frågor, som väcks av förbundsstyrelsen eller någon av förbundsrådets ledamöter. Förbundsrådets beslut formas som rekommendation till förbundsstyrelse och förbundsmöte.

Resefördelning skall tillämpas vid förbundsråd.

Ladda ner kallelsen