Bidrag – Skåne NSF

Distriktsårsmötet beslutar om vilka bidrag som distriktet ska erbjuda under året. Ansökan skickas till distriktsstyrelsen på mail skane.scoutdistrikt@nsf.scout.se. Bidragsansökan för innevarande verksamhetsår skall skickas in senast den 30 november. Om distriktsstyrelsen beviljar bidragsansökan betalas pengarna ut till scoutkårens konto. Undantag från detta är upplevelsepotten, som också kan sökas av och betalas ut till enskild medlem inom scoutdistriktet.

Upplevelsepotten

Upplevelsepottens syfte är att uppmuntra och stödja de distriktsmedlemmar som vill resa och uppleva något extra som kårerna eller distriktet inte kan erbjuda. Det är främst avsett att användas till deltagaravgifter för större/dyrare scoutarrangemang nationellt och internationellt. 36 000 kr per år är avsatt till upplevelsepotten och när dessa är slut beviljas inga fler bidrag. Bidrag kan beviljas och betalas ut innan arrangemanget.

Arrangemanget måste vara ett scoutarrangemang och kan inte vara ekonomiskt sponsrat av distriktet. Bidraget kan inte kombineras med distriktets andra bidrag för samma arrangemang. Varje medlem i distriktet kan söka om max 3 000 kr per år från upplevelsepotten. Bidraget begränsas till maximalt halva deltagaravgiften. Senast tre månader efter avslutat arrangemang ska man skicka in en redovisning av sin upplevelse till distriktsstyrelsen. Det behöver inte vara så krångligt, en kort berättelse av vad man gjort, kanske några fina bilder, räcker gott och väl.

Arrangemangsbidrag

Arrangemangsbidraget finns till för att kårer ska kunna göra eller delta på arrangemang utan att behöva täcka hela kostnaden med deltagaravgifter.

• kårer kan söka bidrag för genomförande av scoutarrangemang samt deltagande i scoutarrangemang som ej arrangeras av kåren.
  • distriktet bidrar med max 750 kronor per deltagare under 26 år.
  • distriktet bidrar med max den halva faktiska kostnaden för kåren för arrangemanget.
  • en kår kan beviljas max 20 000 kronor per verksamhetsår.
  • ansökan skall innehålla en beskrivning av arrangemanget samt en uppskattad kostnad för arrangemanget.
  • bidraget betalas ut efter att arrangemanget har genomförts och efter att kåren inkommit med en fullständig rapport av arrangemanget. Rapporten skall innehålla en deltagarförteckning samt en ekonomisk sammanställning av kårens utgifter för arrangemanget.

Kurs- och utbildningsbidrag

Bidraget finns för att distriktets kårer ska kunna söka bidrag för kurser och utbildningar med anknytning till vår scoutverksamhet. Detta gäller alla utbildningar som kan knytas till scoutverksamheten, exempelvis ledarutbildningar, styrelsutbildning, kurser i friluftsliv, patrulledarutbildning eller andra scoutkurser.

I ansökan ska det finnas kursintyg och redovisning av kostnaderna för kursen/kurserna som ansökan avser. Kurskostnader som täcks av andra bidragsgivare, till exempel från kommunen, ska dras av i kostnadsredovisningen så man inte kan få totalt bidrag för mer än faktiska kostnader.

Taket på kurs- och utbildningsbidraget baseras på kårens medlemstal. Kåren har rätt till max 10 000 kronor till 50 medlemmar, därefter 5000 kronor på påbörjat 25-tal medlemmar. Alltså skulle en kår med 51-75 medlemmar högst kunna få 15 000 kr per år, 76-100 medlemmar högst 20 000 kr, och så vidare.

Rekryteringsbidrag

Bidraget finns till för att kårer ska kunna öka kårens medlemsantal genom att söka efter nya medlemmar. Bidraget kan täcka alla faktiska kostnader kopplade till kårens rekrytering. Det kan till exempel vara affischer, flygblad eller annan materiel, men också resekostnader för ideella eller betalning för digital marknadsföring.

Ansökan ska innehålla en redovisning av kostnaderna. Varje kår kan högst få 10 000 kr per år i rekryteringsbidrag.

Startbidrag

Distriktet vill uppmuntra till och underlätta för ny scoutverksamhet att starta upp. Oavsett om verksamheten bedrivs i en egen förening eller som satellitverksamhet till befintlig scoutkår är det förenat med kostnader att starta nytt. Med satellitverksamhet menas verksamhet på ny ort eller stadsdel men som administreras av en befintlig scoutkår.

• distriktet bidrar med 10 000 kr till en ny scoutkår eller satellitverksamhet.
  • för att vara berättigat till bidraget måste en ny scoutkår ha ett bankkonto.
  • för att vara berättigat till bidraget måste en ny scoutkår eller ny satellitverksamhet haft minst tre träffar med minst fem barn.

Demokratibidrag

Demokratibidragets syfte är att alla distriktets kårer ska kunna delta på förbundsmötet och demokratijamboree utan att kostnaden blir ett hinder. Även observatörer kan få bidrag. Tanken med detta är att fler medlemmar ska se och påverka den demokratiska processen. Vi tycker särskilt det är viktigt att få med yngre medlemmar till dessa möten.

• distriktet bidrar med upp till 2 500 kr per ombud för deltagande i demokratijamboree, förbundsmöte eller förbundsråd. Utbetalningen sker efter redovisade kostnader.
  • distriktet bidrar med upp till 1 500 kr per observatör på demokratijamboree eller
    förbundsmöte, högst samma antal observatörer som ombud. Utbetalningen sker efter
    redovisade kostnader.

Stödföreningen Pilen

På distriktsårsmötet 2024 bildades Stödföreningen Pilen, en ideell organisation bestående av kårer i scoutdistriktet. Bidrag betalas ut enligt stadgarnas ändamålsparagraf och beslutas av föreningens styrelse. Läs fullständiga stadgar här.

§2
Föreningens ändamål är att främja all scoutverksamhet som gynnar stödföreningens medlemmar. Stödföreningen kan lämna ekonomiskt stöd i enlighet med detta ändamål efter ansökan. Stöd kan ges till projekt i syfte att öka medlemsantal, utbildning som inte fullt ut finansieras av annan bidragsgivare, fastighetsförbättringar till scoutlokaler, scouthus eller lägeranläggningar som nyttjas eller ägs av stödföreningens medlemmar. Stöd kan även ges till projekt som ansöks av distriktsstyrelsen för Skånes Scoutdistrikt av NSF.

Bidrag – Skåne NSF

Inga nyheter hittades.