Kårhajk i Tomasboda

Helgen 7-8 maj samlades 35 scouter från alla avdelningar, från Spårare till Utmanare, i Tomasboda för den traditionella vårhajken. Den här gången var temat Tomasboda 50 år. Det är nämligen 50 år sedan vår kår kom till Tomasboda. Det innebär att vi använt den som scoutstuga och skött serveringen under alla dessa år.

Under lördagen fick scouterna pröva på gammalt hantverk som att göra gärdesgård och att göra träkol. Några gjorde också björkvispar. Dessutom fick alla avdelningar göra en promenad i området och då få veta lite om Tomasbodas historia. Det handlade om de gårdar som funnits och om Alvar som var den siste bofaste. Kvällen avslutades med lägerbål.

På söndagen blev det lite gemensamma lekar. Därefter fick alla avdelningar göra tårtor och sen samlades alla för ett riktigt tårtkalas. Efter gemensam lunch och märkesutdelning var det dags att ta på ryggsäcken och vandra tillbaka till civilisationen.

Det var nöjda scouter och ledare som åkte hem. Vi kunde tacka vädergudarna för en fin helg.