Årets unga avdelningsledare

Nominera unga avdelningsledare!

Scoutrörelsen i Sverige växer! Vi ska med på tåget! Ett led för Nykterhetsrörelsens Scoutförbund att växa är att uppmuntra våra yngre medlemmar att anta ett avdelningsledarskap i kåren och visa på alla fantastiska fördelar som det för med sig. Som avdelningsledare kan du låta kreativiteten flöda, lära dig struktur och ordning, utmana dig själv och dina scouter på spännande hajker & läger och inte minst, utvecklas som person.

Känner du någon yngre förmåga som också är en driven avdelningsledare? Någon som alltid ställer upp för sina scouter? En person som satsar tid och energi för att scouterna ska få uppleva gemenskap och utvecklas som individer? Då kan du nominera den personen till utmärkelsen “Årets unga avdelningsledare!”

Vad är årets unga ledare?
Det är en utmärkelse som syftar till att lyfta unga ideella drivande avdelningsledare i vårt scoutförbund. Utmärkelsen delas ut under förbundsmötet 2023. Då pristagaren mottager ett diplom och ett litet ledarskapsstipendium.

Hur går det till?
Scoutkårer inom Nykterhetsrörelsens Scoutförbund nominerar unga medlemmar enl. kriterierna nedan senast 31 augusti 2023. Därefter ser förbundsstyrelsen över alla ansökningar som inkommit, återkopplar till referenser om det är några oklarheter och slutligen väljs en scout ut till Årets unga avdelningsledare.

Vem kan jag nominera?
Ni kan nominera unga avdelningsledare i åldern 16-25 som har ett aktivt ledarskap i kåren och som uppfyller nedanstående kriterier:

Scouten är aktiv avdelningsledare i NSF-kåren sedan minst ett år tillbaka
Scouten är delaktig i terminsplaneringar
Scouten närvarar vid minst 70% av avdelnings veckoverksamhet
Utöver det skall ni även i fritext motivera varför just er unga avdelningsledare är värd utmärkelsen till Årets unga avdelningsledare 2022.
Se till att följande frågor finns med i er fritext

1. Beskriv Scoutens ledarskap kopplat till avdelningsverksamheten.
  2. På vilket sätt är Scouten delaktig i avdelningens planeringsarbete?
  3. Varför ska just er Scout utnämnas till årets unga ledare?

Vart skickar jag min nominering?

Skicka ett mail till med motiveringen ovan till info@nsf.scout.se senast den 31 augusti 2023

Hjälp oss att uppmärksamma våra unga ledare genom att nominera era scouter!

Väl mött
Förbundsstyrelsen

Årets unga avdelningsledare 2023

Utmärkelsen Årets unga avdelningsledare 2023 gick till Max Buder, Stora Levene Scoutkår.

”Max Buder verkar i Stora Levenes scoutkår som avdelningsledare för Äventyrarna. Han är en ansvarstagande och trygg ledare som scouterna vänder sig till. Max är aktiv i planeringsarbetet och kommer ofta med nya roliga mötesidéer. Men sin unga ålder lyckas han på ett mycket bra sätt ta plats och vara en naturlig del i ett mycket erfaret ledarteam. Max har på senare år vuxit i sitt ansvarstagande och räds inte att reda ut situationer som uppstår. Max är en förebild, ställer alltid upp och gör det där lilla extra.”