Fonder

Fonder att söka

Att söka pengar från fonder och stiftelser är ett bra sätt att få mer pengar till kåren. Använd gärna broschyren ”Sök bidrag till scoutverksamheten” där du bland annat hittar tips på hur du skriver ansökningar. Här har vi samlat information om NSF:s två egna fonder och den rörelsegemensamma kursgårds- och samlingslokalfonden.

Information om fonder i Scouterna hittar du här.

Information om fonder i nykterhetsrörelsen hittar du här.

grafik löv 4

Nykterhetsrörelsens Scoutförbunds Minnesfond

GE EN GÅVA

Du kan bidra med medel till Minnesfonden genom att sätta in pengar på BG 405-1041 och märka dem Minnesfonden. Vill du att ett minnesbrev skickas ut, t.ex. vid en begravning, mejlar du info@nsf.scout.se med information om gåvomottagare, givare och var minnesbrevet ska skickas.
Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till info@nsf.scout.se eller 08-672 60 80.

Expandera

Fondens ändamål är att främja vård och fostran av ungdomar genom att lämna ekonomiskt bidrag till scoutkårer och enskilda medlemmar inom Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Bidrag kan utgå för fortbildning, resor eller andra ändamål som bidrar till att knyta kontakter mellan scouter såväl inom som utom Sverige.

Stipendiat, enskild eller i grupp, som erhåller bidrag skall fylla högst 25 år under det kalenderår under vilket anslaget kommer att tas i anspråk.

Läs informationen om ansökan nedan innan du skickar in din ansökan.

Stiftelsen Dan Winthers fond

Stiftelsen Dan Winthers fond för scoutrörelsens främjande har till
ändamål att främja vård och fostran eller utbildning av ungdom inom Nykterhetsrörelsens Scoutförbund, t ex genom anslag till kurser och läger.

Stipendiat, enskild eller i grupp, skall under kalenderåret, under vilket bidraget kommer att tas i anspråk, vara högst 25 år.

Läs informationen om ansökan nedan innan du skickar in din ansökan.

Inte fått besked om antagning?

Har du ansökt till ett arrangemang som du vill söka bidrag för, men ännu inte vet om du blivit antagen? Skicka in ansökningen ändå, eventuella bidrag från våra fonder betalas inte ute förrän du har fått ditt antagningsbesked och själv ber om utbetalning.

Ansökan

Följande gäller för de två ovanstående fonderna. Ansökan gör på denna blankett (word). Till ansökan ska ges en beskrivning av anslagsändamål samt en budget över den totala kostnaden för projektet. Ansökan ska vara tillstyrkt av kårens ordförande och innehålla uppgift om sökandens namn, ålder, adress samt scoutkår. Ska du skicka in flera fondansökningar kan de med fördel skickas i samma kuvert. Har du tillgång till scanner går det också bra att maila in ansökningen till info@nsf.scout.se.

Ansökningar per brev skickas till:
Nykterhetsrörelsens Scoutförbund
112 97 Stockholm

Önskar du få mer information om fonderna eller har någon specifik fråga, kontakta förbundskansliet på info@nsf.scout.se eller direkt till vår organisationssekreterare.

För ovanstående fonder gäller sista ansökningsdatum den 28 februari varje år.

Utvecklingsbidrag

Nykterhetsrörelsens Scoutförbunds Framtidsfond avslutades 2015 då de fonderade medlen tog slut. Kårer, distrikt och grupper av medlemmar i NSF kan istället söka utvecklingsbidrag från förbundsstyrelsen.

Bidrag lämnas för åtgärder som främjar NSF:s utveckling såväl kvalitativt som kvantitativt. Egeninsatsen bör vara på minst 25% av den totala kostnaden.

Till bidragsansökan ska bifogas en beskrivning av projektet med angivande av syfte och målsättning. En budget över kostnaderna för projektet ska också bifogas. Ansökan ska vara undertecknad av distrikts- eller kårordförande alternativt projektansvarig.

grafik paddel 1