Julavslutning Bäst i Test

Bäst i Test

Detta året har vi haft lite bättre möjligheter för att ses fysiskt och avsluta terminen, men beroende på hur förutsättningarna ser ut i kåren eller hur ni väljer att genomföra årets avslutning så vill vi tipsa om julavslutningen Bäst i test! Funkar både att köra fysiskt som på distans.

Julavslutning på distans, för scoutkåren

Trots att vi inte kan ses på samma sätt som vi är vana just nu så går det att få till en rolig julavslutning tillsammans med era scouter och deras familjer. Det här är ett färdigt förslag på hur ni kan göra. Scouterna deltar hemifrån och kopplar upp sig till ett digitalt mötesrum där ni umgås men på distans. Upplägget bygger på TV-programmet ”Bäst i Test”, som går ut på att de tävlande ställs inför ett antal uppdrag som de ska försöka lösa enligt givna förutsättningar. De tävlande får samma uppdrag men utför dem enskilt, utan insyn i hur de andra löser uppdraget. När alla uppdrag är genomförda samlas de tävlande och får tillsammans se, genom videoklipp, hur de löst uppdragen och vem som lyckats bäst. I TV-programmet sätts poäng och en vinnare utses. I upplägget för julavslutningen kan ni i kåren välja om ni vill sätta poäng eller inte, beroende på vad som passar de deltagande scouterna bäst.

Ladda ned hela programmet här, eller läs längre ned.

Förberedelser

• Bestäm er för ett digitalt mötesrum som är lättillgängligt för deltagarna och er som arrangerar. Några exempel på digitala mötesrum är Zoom (gratismöten i 40 min), Skype eller Messenger. Det finns också möjlighet att låna ett av NSF:s mötesrum i LifeSize. Kontakta förbundet om ni är intresserade av det.
  • Enas om vem av er som ska vara lekledare och hålla ihop arrangemanget samt presentera uppdragen för deltagarna.
  • Skicka ut en inbjudan till julavslutningen och det digitala mötesrummet till scouterna, tillsammans med nedanstående lista över vad deltagarna ska ha hemma och plocka fram inför arrangemanget.
  • Fundera på och bestäm er för hur de olika uppdragen ska redovisas. Det kan bli lite rörigt om alla ska redovisa sina lösningar direkt i livesändningen. Vi föreslår istället att ni uppmanar scouterna att ha en vuxen med sig som kan ansvara för att mäta, ta tid och se till att givna förutsättningar följs. Be scouterna att fota eller filma sina lösningar (i de uppdrag där det är möjligt) och lägga upp i mötets chatt eller maila till lekledaren. Några av uppdragen är extra roliga att få ta del av i livemötet, exempelvis julsångstolkningarna eller pepparkakshusen. Kanske kan ni be scouterna visa upp eller framföra dessa för varandra.

Material som du behöver skaffa/ha hemma:

• Reklamblad eller tidning
  • Servett
  • Tops
  • Kartongförpackning (ex. mjölkförpackning)
  • Sax
  • Snöre
  • Lim
  • Papper
  • Penna
  • Skumtomtar (godis)
  • Mugg/glas
  • Burk med pepparkakor (många)
  • Något att mäta med
  • Något att ta tiden med

Uppdrag – Julpynt

Be deltagarna lägga följande saker framför sig:

• Reklamblad eller tidning
  • Servett
  • Tops
  • Förpackning av kartong (ex. mjölkförpackning)
  • Sax
  • Snöre
  • Lim

Läs följande uppdragsbeskrivning för deltagarna:

”Gör ett julpynt av sakerna du har framför dig. Du får inte använda något annat material eller hjälpmedel än dessa saker. Du har 10 minuter på dig.”

Lägg in uppdragsbeskrivningen i möteschatten, så att deltagarna kan läsa den igen om de behöver.

Uppdrag – Julmusik

Läs följande uppdragsbeskrivning för deltagarna:

”Gör en egen tolkning av en klassisk julsång, du får inte sjunga eller använda riktiga instrument. Du har 15 minuter på dig.”

Uppdrag – Pepparkakshus

Läs följande uppdragsbeskrivning för deltagarna:

”Bygg ett pepparkakshus utan att använda pepparkakor. Du har 15 minuter på dig.”

Uppdrag – Snögubbe

Läs följande uppdragsbeskrivning för deltagarna:

”Du ska rita en medelstor snögubbe, det vill säga att när alla ritat sin snögubbe och mätt höjd och bredd, ska din vara storleksmässigt i mitten av alla deltagandes snögubbar. Du har 5 minuter på dig att rita snögubben”

När alla deltagare ritat och mätt längd och bredd på sina snögubbar delges måtten i mötesrummet. Den vars snögubbe storleksmässigt är i mitten av alla deltagares snögubbar vinner uppdraget.

Uppdrag – Pepparkakstorn

Be deltagarna ta fram burken med pepparkakor till detta uppdrag.

Läs följande uppdragsbeskrivning för deltagarna:

”Bygg ett så högt torn som möjligt av pepparkakorna. Du får bara använda pepparkakorna i burken som byggmaterial, inget annat material eller hjälpmedel. Tornet måste kunna stå i en minut innan du mäter höjden. Du har 10 minuter på dig.”

Uppdrag – Skumtomten

Be deltagarna ta fram följande saker:

• En skumtomte
  • En mugg eller ett glas
  • Tejp

Be deltagarna placera muggen eller glaset exakt 2 meter framför sig.

Läs följande uppdragsbeskrivning för deltagarna:

”Placera skumtomten i muggen eller glaset så snabbt som möjligt, utan att flytta dig själv. Du får endast använda dig av de saker du plockat fram till uppdraget som hjälpmedel. Du har 10 minuter på dig att försöka men kom ihåg att du ska vara så snabb som möjligt.”