Med anledning av kriget i Ukraina

I en tid då världen runt oss skakar och oro finns i varje vrå, är vi lite extra glada över att Nykterhetsrörelsens scoutförbund har två stadiga ben att stå på.
IOGT-NTO rörelsen och Scouterna. Nykterhetsrörelsen med sin historiska roll i skapandet av det demokratiska samhälle vi nu lever i, och den världsomspännande scoutrörelsen där fredsskapande insatser och främjandet av möten mellan människor oavsett bakgrund och tillhörighet är av lång tradition.

Vi vill passa på att lyfta den fina verktygslåda som ni kan finna på IOGT-NTO:S hemsida, ”I solidaritet med Ukraina” där ni bland annat finna tips på hur man kan engagera sig, tänka kring information och desinformation, samt hur man kan möta och få hjälp att möta sin och andras oro.

På Scouternas hemsida finns bland annat värdefull information samlad kring hur vi kan möta barn och ungas oro och frågor i vår verksamhet, uttalanden från Världsscoutorganisationen WOSM, ett öppet brev från Scouterna till den Ukrainska scoutorganisationen samt information om WOSMs ekonomiska insamling till Ukrainska scoutorganisationen.

Ta hand om dig och varandra!