NSF går med i rörelsegemensam utredning om organisering

Nykterhetsrörelsens Scoutförbunds årsmöte (FM) beslutade under lördagen att säga ja till att vara en del av den utredning som nu omfattar hela IOGT-NTO-rörelsen. Beslutet har föregåtts av många diskussioner i olika former och förbundsstyrelsen fick med sig flera medskick att ta med in i utredningen.

– Oavsett vad utredningen i slutändan landar i känns det glädjande att vi valt att gå med. NSF:s mål är att ge nykter scouting så bra förutsättningar som möjligt, säger Anders Ödman, förbundsordförande.

I januari 2023 började IOGT-NTO-rörelsens förbundsstyrelser att på allvar diskutera rörelsens framtid. I en värld som snabbt förändras har samtliga förbund stött på utmaningar som till exempel medlemstapp och sämre ekonomiska förutsättningar. Man kom fram till att rörelsen behöver agera omedelbart och påbörjade dialogträffar med medlemmar från alla förbund.

Att NSF står på två ben, ett i nykterhetsrörelsen och ett i Scouterna, är av stor betydelse för förbundet. Att förändringar i omvärlden påverkar förbundets utveckling har varit självklart, men vilken strategi som NSF ska ta för att bemöta de har inte varit skriven i sten. Nu utforskar NSF hur man kan fortsätta verksamheten som nyktra scouter.

– Det har såklart hörts röster som oroat sig för vår framtid som scouter om vi väljer att arbeta närmre ihop med organisationer som inte bygger sin verksamhet på scouting. Vi ska fortsätta att vara scouter, det är det inga tvivel om säger Anders Ödman. Nu behöver vi inom IOGT-NTO-rörelsen hjälpas åt att titta på hur vi formar framtidens nykterhetsrörelse.