Rapport från förbundsrådet 4-5 maj

Den 4 till 5 maj samlades 64 deltagare från 31 kårer i Nykterhetsrörelsens Scoutförbund för förbundsråd. Huvudfokus låg på förbundets arbete med de pågående utredningarna gällande framtidens nykterhetsrörelse, både den rörelsegemensamma och den egna. Andra pass fokuserade på arbetsplan och internationell scouting, personalens arbete och NSF:s framtid.

Under passen delades alla deltagare in i två grupper för att ge fler chans att få tid och utrymme att dela sina reflektioner och åsikter. Mellan och efter passen fanns även tid för samtal mellan representanter från kårer över hela landet, information om bland annat förbundsläger och sånger runt lägerelden. Under helgen delades två förtjänstmärken ut, Stora förtjänstmärket gick till Marie Nilsson från Eskilstuna Scoutkår och GA-märket delades ut till Johan Debris Persson från Utby Scoutkår.

Under lördagen fick förbundsrådet besök av Anna Bergqvist som höll en presentation av hur långt man kommit i projektets Fas 2 Utredningen. Deltagarna fick möjlighet att ställa sina frågor och komma med feedback och önskemål.

– Vi är mycket nöjda med helgen! Förbundsrådet innebar en blandning av eftertanke och dialog. Presentationer varvades med praktiska sessioner och våra deltagare fick uppleva både kära återseenden och nya bekantskaper. NSF står vid ett vägskäl och det är avgörande att vi tar oss an de nya utmaningarna med en klar uppfattning om våra gemensamma värderingar. Som scouter är vi alltid redo och jag tror helgens samling har gjort oss än mer redo att möta framtiden! Säger förbundsordförande Anders Ödman.

Förbundsrådet avslutades med ett tack till alla deltagare och ett särskilt tack till Birgitta Persson, Calle Persson och Sofie Linde för deras fantastiska arbete med maten.

Den 13 maj hålls ett digitalt dialogmöte som behandlar det som presenterats och diskuterats under förbundsrådet. Mötet är öppet för alla medlemmar. Teams-länk hittas här!