Sök till svenska delegationerna för WOSM:s och WAGGGS:s Europakonferenser!

Är du nyfiken på vad som är de hetaste frågorna på internationell nivå, eller brinner för motionsarbete? Vill du vara med och driva världsscoutorganisationernas arbete framåt? Gillar du att samtala med nya människor om komplicerade frågor?

Då borde du söka till den svenska delegationen för WOSM:s och WAGGGS:s Europakonferenser!

WAGGGS och WOSM

Det finns två världsorganisationer som samlar världens alla scouter. WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts) och WOSM (World Organization of the Scout Movement)

Europakonferenserna som hålls vart tredje år är en unik möjlighet att se maskineriet bakom våra världsorganisationer. Ta del av den europeiska beslutsfattande processen som sätter riktningen för den internationella scoutrörelsen under de kommande åren. Att delta innebär lång dagar fyllda med politik och dialog med målet att nå samförstånd och driva igenom förslag tillsammans som en enad rörelse. Detta är inte trivialt då ett fyrtiotal medlemsorganisationer möts med olika beslutskulturer och idéer kring vad scouting är och vart det borde vara på väg.

Europakonferenserna består av tre enskilda konferenser som sker samtidigt på samma ställe. Vi bilar en svensk delegation, som sedan delar upp sig för att täcka de olika delarna.

WAGGGS 17th European Guide Conference
Delegationsansvarig: Linn Ternefors, International Commissioner WAGGGS
Storlek på delegationen: 2 delegater och 3 observatörer

WOSM 24th European Scout Conference
Delegationsansvarig: Joel Bergstrand, International Commissioner WOSM
Storlek på delegationen: 6 delegater och 2-7 observatörer

17th European Guide and Scout Conference
Den gemensamma delen där alla delegationsmedlemmar deltar.

Alla delar sker i Rotterdam, Nederländerna.

Tidsramar

Torsdag 28 April 2022 Uppstart med delegationen  Digitalt
Lördag 18 Juni 2022
Söndag 19 Juni 2022
Förmöte med delegationen  Stockholm
Fredag 22 Juli 2022 ditresa med tåg*
Fredag 23 Juli 2022
Tisdag 26 Juli 2022
Europakonferenser  Rotterdam, NL
Onsdag 27 Juli 2022 hemresa med tåg*

*eventuellt kan du behöva åka kvällen innan för att ta dig till Malmö eller Göteborg så att du hinner med tåget på morgonen. Likaså kan ankomsten till Sverige bli på torsdag istället beroende på var i Sverige du bor.

För vem?

Alla som ingår i delegationerna förväntas:

• läsa, förstå och tala engelska.
  • vara en aktiv del av den svenska delegationens arbete före (en digital uppstart och ett fysiskt förmöte för alla), under och efter konferensen.

Du ska också känna igen dig i ett eller flera av nedanstående

• har erfarenhet av större årsmöten eller liknande arrangemang, inom Scouterna eller från andra sammanhang.
  • har särskild kompetens inom områden som rör strategiutveckling, stadgefrågor, ekonomi eller mänskliga rättigheter.
  • vill bidra till scoutrörelsens globala och europeiska utveckling
  • har erfarenhet av olika typer av internationell scouting
  • har ett kontaktnät i den internationella scoutvärlden
  • kan läsa, förstå och tala franska, spanska eller andra europeiska språk
  • vill delta i Scouternas kommunikationsarbete kring konferenserna.

Vi eftersträvar en grupp med bred representation från hela Scoutsverige (geografiskt, organisationstillhörighet, bakgrund, erfarenheter inom Scouterna) samt en jämn fördelning vad gäller ålder och kön.

Är du intresserad av att vara del av den svenska delegationen till världskonferenserna? Ansök senast den 27 februari 2021. Du behöver inte bifoga CV.

Du hittar annonsen på Scouternas sida för lediga ideella uppdrag

Har du några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till någon av Scouternas International Commissioners eller Internationella Sekreteraren.

Mio Kuschick
Internationella sekreterare