Sökes: Samarbetspartners till kanotäventyr för roverscouter

Sökes: Samarbetspartners till Roverscoutprojekt- är ert distrikt intresserat ?

I linje med FM-beslutet om Utmanar och roverscoutsatsning kommer vi (Per och Andreas) att dra vårt strå till stacken och initiera, vara med att utveckla och genomföra ett Roverscoutäventyr som sträcker sig över drygt ett år. För att göra detta söker vi tre distrikt intresserade av att vara medarrangörer. I dagsläget ser projektidén ut enligt följande.

Paddling your own canoe

Presentation och teaser – Roverinspirationskväll eller del av en sådan på nästa sommars förbundsläger, där roveräventyret presenteras.

Höstfriluftspaddling – Uppstart av projektet på tre olika platser i landet där 6 st Rovers ingår i ett lag på vart ställe, totalt 18 st lagmedlemmar. Lagen stöds av erfarna ledare med god paddelvana och friluftserfarenhet.

Vinterträff – De tre roverscoutlagen möts och planerar och torkar mat mm inför vårens och sommarens äventyr.

Vårpaddling – Lagen ger sig ut var för sig, en långhelg i strömmande vatten.

Trysil Aventure – Långfärd, en vecka i forsande vatten på Trysilälven i Norge i juni 2021. De tre lagen gemensamt.

Höstpaddling hösten 2021 – De olika lagen genomför på egen hand en kanotäventyrshajk för utmanare, i de distrikt som står som medarrangörer av roverscoutäventyret.

För deltagande i roverscoutäventyret gäller att en kommer vara mellan 18 och 25 år i juni 2021.

Roverscoutäventyret är avsett att utvecklas med utgångspunkt i Scouternas Roverscoutprogram, och att stötta reoverscoutens personliga utveckling i linje med det. För de roverscouter som inte har en mentor sedan tidigare, kommer det finnas möjlighet att länkas samman med mentorer inom NSF.
Som bas för utvecklingen av kanot och friluftsdelarna används material och erfarenhet från NSF:s saligt avsomnade Kanotledarkursen.

Förutom medarrangörsdistrikt söker vi dig ung eller gammal som vill vara med att förverkliga detta äventyr, ett första initiativ i vår Utmanare- och Roverscoutsatsning!

Scouthälsningar,
Per Eriksson och Andreas Rydberg