Theres Sysimetsä ny GS

Från och med idag tillträder Theres Sysimetsä som ny generalsekreterare på Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Theres har en bred och gedigen erfarenhet från civilsamhället både som anställd och ideell.

Theres har tidigare jobbat med verksamhetsutveckling och ledarskap i flera olika civilsamhällesorganisationer. Hon har också suttit med i Scouternas styrelse, ett uppdrag hon nu lämnat för att kunna gå in i nya rollen som generalsekreterare för NSF med 100%.

Varmt välkommen till oss Theres!

Hallå där Theres!

Idag tar du officiellt över stafettpinnen som GS på NSF. Hur känns det?

Det känns stort, spännande och pirrigt!

Kan du berätta lite om dig själv till våra medlemmar?

Jag brukar säga att jag först och främst definierar mig som två saker: scout och engagemangsälskare. För det är jag på så många nivåer. Jag är en riktig föreningsnörd som tycker att möten är det roligaste som finns. Tidigare har jag jobbat med verksamhetsutveckling, ofta med fokus på mångfald och demokrati. Jag har bland annat varit med och startat ett ungdomsförbund, jobbat för ett projekt med mål att minska sexuella kränkningar och en lett paraplyorganisation för ungdomsorganisationer.

Vad ser du mest fram emot att göra som GS?

Oj! Det är så mycket! Möjligheterna för att utveckla scouting är ju hur stora som helst, och det speciella läge världen är i nu gör ju inte att det minskar, snarare tvärtom. Men först och främst ska jag ta mig an de mål och förväntningar NSF tillsammans satt, och där finns bland annat vår vilja att fler ska få chansen att hitta scouting som sin grej. Det är ett mål jag känner går rakt in i hjärtat hos mig som jag knappt kan vänta att få sätta igång med.