Tyvärr inga fysiska Vit jul aktiviteter iår!

I år väljer IOGT-NTO-rörelsen att ställa in fysiska Vit jul aktiviteter.

Utifrån det rådande läget gör vi bedömningen att det inte går att på ett säkert sätt arrangera aktiviteter som är öppna för allmänheten. Det är ett tråkigt och tufft beslut som vi förstår har stor påverkan. Vi behöver alla bidra till att minska smittspridningen.

Vi hoppas och tror att en del av er vill ställa om till att arrangera digitala aktiviteter men vi förstår att det inte alltid är aktuellt eller möjligt.

I år kommer många barn och unga vara hemma under ett jullov utan sitt vanliga skyddsnät i form av skola och fritidsaktiviteter. Det är viktigt att vi fortsätter vårt påverkansarbete och uppmuntrar vuxna människor till att avstå alkohol under julen och att vi i den mån det är möjligt behåller kontakten med våra medlemmar och visar att vi finns här genom digitala kanaler och mötesplatser. Vi har full tillförsikt till att vår verksamhet kommer kunna starta igång under vårterminen men just nu behöver vi pausa Vit jul-kampanjens fysiska delar.

IOGT-NTO-rörelsen gör bedömningen att Junis skattjakt och liknande aktiviteter kan fortgå, det vill säga aktiviteter som sker enskilt (eller i familjen), utan fysiska samlingar eller mötesplatser, aktiviteter som då också bygger på att man individuellt gör någonting (t.ex. letar en skatt). Det är dock viktigt att inga fysiska samlingar i samband med dessa aktiviteter sker utan detta bygger på att barn själva gör.

Till dig som är arrangör av en Vit jul-aktivitet

• Alla inskickade fysiska aktiviteter kommer under onsdagen och torsdagen att raderas från kartan. Digitala inskickade aktiviteter kommer få besked om huruvida bidrag för aktiviteten beviljas senast fredag den här veckan.
  • Om ni vill ställa om er fysiska aktivitet till en digital aktivitet behöver ni skicka in en ny ansökan där det framgår vilken digital mötesplats ni kommer använda och en kort beskrivande text. Det är samma formulär som gäller.
  • Ansökan för aktivitetsbidraget förlängs och håller öppet till och med midnatt 13 december. Här hittar du formuläret.
  • Inom kort kommer tips, idéer och råd för dig som vill arrangera digitala aktiviteter.