Utbetalning av fördröjt pandemistöd till scoutkårer

I januari annonserade NSF ut att ytterligare ett pandemistöd kommer kårerna tillhanda via Scouterna för 2023 års verksamhetsår, och att detta baseras på 2022 års medlemssiffror. Nu är det klart hur mycket pengar varje medlem genererar och stödet kommer börja betalas ut till scoutkårerna i slutet av denna vecka.

”Stödet går precis som förra året oavkortat till landets scoutkårer och ska användas för att stärka och utveckla barn- och ungdomsverksamheten.

Kårer med färre än fem scouter i åldern 6-25 år får inte del av pengarna. Detta är ett stöd till barn- och ungdomsverksamhet, därför är dessa kårer undantagna.

Om din kår uppfyller ovanstående krav får ni 411 kr per medlem under 26 år. Minibeloppet per scoutkår är 7 500 kr och maxbeloppet är 75 047 kr.”

Läs hela nyheten på Scouternas hemsida.