Vill du ta engagemanget vidare in i framtiden?

Från Ånäset i norr till Malmö i söder bubblar det av NSF-engagemang. Kvällar, helger, dagar och nätter. Fantastiska ledare ger av sin tid, energi och erfarenhet. Flera tusen barn och vuxna får hos oss möjlighet till äventyr, gemenskap och personlig utveckling – i en trygg och nykter miljö.

Scouting är populärare än någonsin! Alkoholnormen är uppmärksammad, många väljer alkoholfria alternativ och ungdomars drickande minskar. Friluftslivet har fått ett uppsving under pandemin och intresserar allt fler i samhället. Detta är ett guldläge för NSF!

Vi söker nu dig som är sugen på att leda förbundet vidare in i framtiden!

Förbundsordförande

Som förbundsordförande leder du FS-teamet, skapar tillsammans med dem och resten av NSF goda förutsättningar för att utveckla NSF. Du företräder vårt scoutförbund utåt, samarbetar med våra systerorganisationer och leder generalsekreterarens arbete. Du brinner för att NSF ska bli en faktor att räkna med i vårt samhälle, vill tydliggöra vårt uppdrag tillsammans med alla i styrelsen och förbundet, och vill arbeta för ett samhälle fritt från alkohol och andra droger, där scouting är en av de bästa formerna för att uppnå detta.

Förbundskassör

Du är den i förbundsstyrelsen som ”tänker ekonomi” och vill se NSF utvecklas och ta plats i samhället. Ditt uppdrag är att tillsammans med FS-teamet säkra ekonomiska förutsättningar, vilket du gör genom att tänka framåt hur vi ska finansiera vår verksamhet så vi kan skapa scouting med hög kvalitet för allt fler. Du har tät kontakt med generalsekreteraren som har det operativa dagliga ansvaret för ekonomin, och Du har också nära samarbete med IOGT-NTO:s och Scouternas kassörer och förbundsstyrelser.

Stöd och support
Du som antar en av dessa utmaningar, kommer erbjudas stöd och hjälp av de avgående förbundsordförande och förbundskassör. Valutskottet har dessutom kontaktat en grupp erfarna medlemmar som åtar sig att vara bollplank och coacher till nya FS-ledamöter, för den som vill.

Ekonomiska villkor
Uppdraget som förbundsordförande kan vara arvoderat på hel- eller deltid, och utformas tillsammans med dig. Som förbundskassör och ledamot av förbundsstyrelsen har du ersättning för förlorad arbetsinkomst när du behöver ta ledigt för att utföra ditt uppdrag.

Känns det intressant? Kontakta gärna oss i valutskottet för att diskutera vidare. Du är också välkommen att kontakta nuvarande förbundsordförande Karin Wester och förbundskassör Rikard Eliasson.

Karin tel 0707-14 38 35
Rikard tel 070-566 95 99