1000 första hjälpen till Ukraina

-Scouterna i Polen har bett oss om hjälp. De behöver sjukvårdsmaterial när de möter människor på flykt vid gränsen. Vi ska fixa 1000 väskor med första hjälpen-material. En väska kostar ca 400 kronor. Ditt stöd behövs.

Just nu pågår ett fantastiskt initiativ inom nätverket för Scouter stöttar, ”1000 första hjälpen till Ukraina”. I skrivande stund har 262 sjukvårdsväskor finansierats. 152 är redan levererade och snart är fler på väg till våra scoutvänner i Polen. Det är allt ifrån enskilda scouter och hela kårer som engagerar sig och bidrar med sin tid, kunskap, resurser och samlar in pengar. Engagera dig eller din kår också!

Engagera dig

Vill du eller din kår delta i arbetet och engagera er på något sätt? Gå med i Facebook gruppen ”Scouter Stöttar” och få kontinuerlig information om vad som händer och hur ni kan bidra. Du kan även läsa mer om initiativet på tusenforstahjalpen.se

Scouting- en internationell rörelse

”Som scouter är vi en del av en internationell rörelse. Många har erfarenheter av att ha fått scoutvänner på läger i Sverige och utomlands. Färre har varit med om att scoutvännerna bett om hjälp! Och i det här fallet hjälp att hjälpa andra. De Polska scouterna jobbar i Polens boarder patrol och är med och tar emot människor som flyr från Ukraina. I det arbetet behöver de första hjälpen-grejor och just nu går det inte att få tag på i Polen. Scouter stöttar har ordnat kvalitetssäkring, inköp, packning och leveranser. Det vi behöver nu är pengar. Därför är vi tacksamma för varje krona som din scoutkår kan bidra med! Att samla in pengar är bra. Att göra det till en del av scoutprogrammet och prata med scouterna om hur vi kan vara en resurs i samhället och använda och dela våra kunskaper är ännu bättre. Ta den chansen också : )”

Om nätverket

”Scouter stöttar är ett fristående nätverk bestående av scouter som är intresserade av samhällsengagemang. Nätverket har engagerat sig i olika projekt såsom exempelvis flyktingkrisen, coronapandemin och de årligt återkommande evenemangen kring Musikhjälpen där vi försöker lyfta fram scoutrörelsens olika engagemang. Just nu vill vi visa vår solidaritet för Ukraina. Ett av den internationella scoutrörelsens starkaste budskap har ända sedan rörelsen bildades varit fred och förståelse. Vi tar därför avstånd för alla former av konflikter som yttrar sig i form av våld.”