Besök hos Spårare och Upptäckare

Tisdagen den 22 mars fick vi besök av Aneta som berättade om sitt hemland och om sitt jobb med ungdomar som flytt till Sverige.

grava ägg

Först fick vi se en kort film om Anetas hemland Polen. Aneta berättade om hur hon kom till Sverige och fick lära sig svenska för att kunna fortsätta jobba som lärare här.

Idag är hon lärare i bl a matamatik på gymnasiet och jobbar med ungdomar som nyss har kommit till Sverige. I klassen finns elever från många olika håll i världen och eleverna pratar förutom svenska bl a arabiska, dari, tigrinja, somaliska, kurdiska, vietnamesiska m fl.

Aneta hade med sig bilder som hennes elever har gjort med olika hälsningsfraser på det egna språket och på svenska. Vi försökte läsa och uttala på vietnamesiska, men det var svårt. Det fanns också en världskarta med så att vi kunde få en uppfattning av var de olika språken talas.

Det här scoutmötet är en fortsättning på att vi i höstas läste boken ”Sabelles röda klänning” om att tvingas fly från sitt land och möta något okänt och främmande och pratade om flykt.

Veckan efter påsklovet är vi tillbaka i temat med Ronja Rövardotter.

Bilden är på ett ägg som Aneta målat.