Inspiration: veckouppdrag från Flens scoutkår

Många kårer har på ett eller annat sätt ställt om sin verksamhet under året, och flera kårer har nu under hösten behövt tänka några extra varv. Vissa har ställt in sin fysiska verksamhet, Flens scoutkår är en av dem. Men istället för att bara ställa in har de skapat aktiviteter och verksamhet som scouterna kan göra hemma i sin familj eller tillsammans med en kompis (som de ändå träffar ofta).

Vi ställde några frågor till Anne för att få reda på mer. Längst ned på sidan kan ni också ta del av deras veckouppdrag som skickats ut.

Hallå där Anne som är scoutledare i Flens scoutkår som har börjat med veckouppdrag till sina scouter!

Ni har börjat med veckouppdrag till scouterna, kan du berätta hur det funkar?
Vi har haft utomhusmöten hela hösten, som fungerat utmärkt, scouter och föräldrar har varit  positiva och kåren har fått många nya medlemmar. Men när det började bli ökad smittspridning och skärpta restriktioner i vårt län i samband med höstlovet, så beslöt vi ledare oss för att inte längre ha fysiska möten. Och hur skulle vi hålla kvar engagemanget utan att mötas? Vi är väl inte så jätteduktiga på att ha digitala uppkopplade möten, och våra scoutföräldrar har också påpekat att det är så bra med scouterna för då är de i alla fall ute och sitter inte framför en skärm. Så det var rätt klart att vi inte skulle ha uppkopplade möten utan valde istället att skicka ut veckouppdrag till våra scouter via epost till föräldrarna.

Det funkar så att varje onsdag (som är våra mötesdagar annars) så länge som terminen sträcker sig (till 9 december) kommer det ett mail med veckouppdrag till varje scoutförälder och olika för varje åldersgrupp, spårare, upptäckare och äventyrare.
De har två uppdrag varje vecka att välja på, eller göra båda om de vill. Det är heller ingen tidspress utan uppdragen kan redovisas när som helst före den 31 december.
Om de löser minst fyra av de åtta uppdragen kommer de få ett intressemärke, Coronamärket. Vi hittade det i en utmärkt facebookgrupp som heter Svenska scouter. Det var en grannkår som själva tagit fram ett märke och erbjöd andra kårer att hänga på beställningen.
Vi försöker göra uppdragen så att i alla fall ett av uppdragen varje vecka kräver rörelse, gärna utomhus, så det inte bara blir uppdrag framför datorn eller skrivbordet.

Uppdragen redovisas genom ett mail, SMS eller MMS till respektive ledare, som håller koll på hur många uppdrag varje scout löser.

Hur har det tagits emot av scouterna och familjerna?
Det här kräver ju en del av föräldrarna, och det vi hittills hört är att de tycker det är bra initiativ vi tagit, och även scouterna är glada över uppdragen. Spårarna verkar mest entusiastiska, men även de andra äldre scouterna har flera valt att snabbt lösa ett eller flera uppdrag och skicka till sina ledare. Sen finns ju barn vars föräldrar inte riktigt kan eller orkar och här tror jag vi ledare behöver vara uppmärksamma. Det bästa är nog att lyfta telefonen och slå en signal för att höra om scouten fått uppdraget och vad han/hon tycker om det. Och höra om de behöver hjälp med att t ex skriva ut uppdragen och skicka via post eller på annat sätt stötta.

Äventyrarna har i uppdrag att starta en chattgrupp så de kan ha kontakt i patrullen. Men här är viktigt att få föräldrarnas tillstånd att hämta in/sprida scouternas kontaktuppgifter, om de inte tidigare har delat med sig till sina patrullkompisar.

Vilket är ditt bästa tips för andra scoutledare nu när vi behöver tänka bort fysiska scoutmöten?
Ja, det är väl att göra det enkelt och inte känna kravet att möten behöver ske uppkopplat.  Och sök på nätet och sno så många idéer  som man bara kan, det finns hur mycket som helst att hämta av inspiration och tips därute. Och förstås vår egen Hemmascouting på NSF:s hemsida och Digitala möten på Scouternas hemsida. Nu finns också en grupp på Facebook som heter Digitala scouter och där väller det in idéer.