Nya Nykterhetsrörelsen – hur långt har vi kommit?

Bakgrund

I slutet av 2023 startade den rörelsegemensamma utredningen Nya Nykterhetsrörelsen upp Fas 2. I och med det publicerades projektets gemensamma hemsida som innehåller mer detaljerad information om arbetet. I januari träffades samtliga förbundsstyrelser för att diskutera förväntningar och tidsplan. I februari startades fem arbetsgrupper bestående av sakkunniga medlemmar från de olika förbunden som fick i uppdrag att ta fram underlag gällande olika områden.

I takt med att utredningen fortlöpt har huvudalternativet kommit att bli att titta på en lösning med två olika förbund. Det görs mot bakgrund av att kunna säkerställa möjligheten att söka bidrag för barn- och ungdomsverksamhet hos MUCF. Hur dessa organisationer kan komma att se ut och samverka är fortfarande oklart.

– Utredningen och diskussionerna har gått framåt sedan i höstas. Även om mycket är oklart just nu, så är vi trygga med att det inte dras några förhastade slutsatser utan att alla alternativ övervägs noga. Vi verkar alla vara beredda att backa om det visar sig att den väg vi tagit inte är framkomlig. På så sätt tror jag att vi kommer kunna hitta en lösning som passar alla förbund, säger Anders Ödman, NSF:s förbundsordförande.

Nykterhetsrörelsens Scoutförbunds egen utredning

I enlighet med förbundsmötets beslut har Nykterhetsrörelsens Scoutförbund inlett arbetet med en egen parallell utredning. Den utredningsgrupp som tillsats har fått i uppdrag att föra samtal avseende NSF:s framtida anslutningsform med Scouterna samt med Nya Nykterhetsrörelsen och att utreda möjligheten för att NSF med sina ingående kårer får utgöra en form av intresseorganisation inom Scouterna.

– Vi ser fram emot det som den egna utredningen kommer att komma fram till. En referensgrupp är på väg att tillsättas och kommer att ta sig an de frågeställningar som uppkommer. Viktigt att poängtera är att även om de två utredningarna görs parallellt och rygg mot rygg så kommer de inte att kunna hålla jämn takt. Det innebär att den egna utredningen kommer att löpa på långsammare, beroende på vart i processen den rörelsegemensamma utredningen befinner sig, säger Anders.

Referensgruppen kommer bland annat att diskutera NSF:s kärnvärden för att sedan kunna lyfta in det i den rörelsegemensamma diskussionen. I diskussioner som förts med Scouterna, både på ordförande- och tjänstemannanivå, är Scouterna tydliga med att de kommer att stötta NSF i att fortsätta vara scouter!

– Oavsett vilket alternativ vi kollar på kommer det att innebära utmaningar och förändringar för NSF. NSF:s huvudfokus är fortfarande på att skapa så bra verksamhet som möjligt för våra nyktra scouter, det vill säga våra scoutkårer, och bibehålla vår scoutkultur. Att hålla ett intakt nätverk över hela Sverige är det som gör NSF starka och det som är roligt och värdefullt med att vara NSF-scout! Säger Anders.

Informationsflöde

Att informationsflödet gällande utredningen varit mindre än många önskat har främst med den korta tid projektet varit igång att göra. Det officiella beslutet som gav utredningen grönt ljus att sätta igång togs på NSF:s förbundsmöte i höstas. Det första styrgruppsmötet var i början av december och det dröjde egentligen till efter jul och nyårshelgerna innan arbetet drog igång på riktigt. Att så många ska involveras och att så mycket information ska processas, ses över och diskuteras gör att det finns begränsningar i hur snabbt den rör sig framåt.

– Flera uttrycker frustration över att informationen har varit knapphändig. Det är helt enkelt så att det inte finns så mycket att berätta ännu. På de regelbundna kårordförandeträffarna berättar vi alltid om det aktuella läget och framöver kommer vi också att lägga informationen på vår hemsida. Händer något väsentligt skickar vi ut det. Nästa stora hållpunkt är vårt förbundsråd i maj, då kommer att diskutera förslagen så långt de är komna vid detta tillfälle, avslutar Anders Ödman.

För att följa den rörelsegemensamma rapporteringen kan du besöka nyanykterhetsrorelsen.se