Nytt besked från Folkhälsomyndigheten – lägerverksamheter tillåts i sommar!

På presskonferens den 20 maj har Folkhälsomyndigheten meddelat att man ändrar restriktionerna som bland annat rör lägerverksamheter. Från den 1 juni är det tillåtet att genomföra läger i mindre skala.

Detta innebär i korthet:

• Läger kan anordnas både inomhus och utomhus.
  • Det finns inga restriktioner i längden på läger.
  • Det är bra om läger riskbedöms utifrån Folkhälsomyndighetens förebyggande åtgärder och planeras för att minska riskerna för smittspridning.
  • Det är också viktigt att inte dela utrustning, mat eller vatten med varandra och vara observant på sjukdomssymtom.

Utgångspunkten för de nya allmänna råden är Folkhälsomyndighetens aktuella bedömning. Skulle läget i smittspridningen förändras behöver lägerverksamheterna vara beredda på att planera om.

Vår rekommendation till scoutkårerna är därför:

• Planera för mindre och smittsäkra läger.
  • Håll koll på om det förekommer avvikande lokala bestämmelser. Till exempel har varje regions smittskyddsläkare långtgående befogenheter i den egna regionen.
  • Följ Folkhälsomyndighetens förebyggande åtgärder nedan.

Förebyggande åtgärder:

• Planera för att bedriva verksamhet i grupper med begränsat antal personer exempelvis klass, lag, kollogård, konfirmandgrupp eller liknande och att dessa, så långt som möjligt, inte blandas med varandra under lägret. Detta gäller även resor till och från lägret.
  • Undvik större samlingar av lägerdeltagare eller ledare. Det kan gälla i matsalen, entréer, samlingsrum och andra gemensamma utrymmen.
  • Arrangera övernattning med få personer i samma rum, undvik stora sovsalar.
  • Ta fram rutiner för hantering av deltagare eller ledare med sjukdomssymtom och rutiner för hemresa så snart som möjligt. Informera om vikten av uppmärksamhet på symtom.
  • Avstå aktiviteter som samlar många personer i samma lokal, till exempel biokväll, öppet hus, föräldrabesök, stora tävlingar eller föreställningar.
  • Förlägg så mycket som möjligt av lägerverksamheten utomhus.
  • Undvik aktiviteter som inkluderar närkontakt mellan flera deltagare än den avgränsade gruppen, exempelvis avslutningsdisco för hela lägret.
  • Öka avståndet mellan sittplatser i matsal och andra utrymmen om det är möjligt.
  • Undvik att vistas flera samtidigt i små, trånga utrymmen med bristfällig ventilation.
  • Se till att det finns goda möjligheter till handtvätt med tillgång till tvål och pappershanddukar.
  • Placera ut handsprit (eller motsvarande handdesinfektionsmedel) på lämpliga ställen där det inte finns tillgång till tvål och vatten, till exempel i entréer och matsalar.
  • Tänk på att dessa åtgärder även gäller ledare som inte heller bör blandas mellan grupper och aktiviteter.

Vi ses på en lägeräng i sommar!