På jakt efter Scoutmumriken

Tisdagens scoutmöte för Spårare och Upptäckare var inte riktigt som vanligt. Scouterna möttes av tre kuvert med patrullnamnen som satt på scoutlokalens ytterdörr. I mörkret smög vi ledare omkring och spanade.

grava scoutmumrik

Patrullerna samlade ihop sig och började lösa sina chiffer. Det gick lite trevande i början men snart hade Upptäckarna löst sitt chiffer och gav sig iväg mot sin första kontroll. Några minuter senare hade även Spårarna löst sina chiffer och letade sig fram till sina kontroller.

Vi ledare stod utplacerade på strategiska platser för att se till att inga scouter gick fel eller fick andra problem.

Förra veckan inledde vi vårens tema som är delar av Astrid Lindgrens författarskap. Först ut är Kalle Blomqvist och i de böckerna spelar leken Röda Vita Rosen en central roll. Alltså blev det skattjakt på Scoutmumriken.

Scouterna jobbade fantastiskt bra tillsammans, visst gnisslade det ibland, men de löste uppgiften med bravur och hittade Scoutmumriken till slut.

När Scoutmumriken var hittad samlades hela avdelningen för att reflektera hur scoutmötet varit. Några tyckte det var läskigt, andra att det var kul och läskigt och något tyckte att det var mycket att gå.

Näst vecka fortsätter Kalle Blomqvist-temat med ”Hjärt-disco” och Scoutmumriken får vara med ännu en gång.

Tyvärr är fotografering i mörker inte helt enkelt och därför förevigades Scoutmumriken inomhus före turen ut i naturen.