Planera för verksamhet efter nyår

Enligt nuvarande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten (uppdaterade 2020-12-14) så uttrycks vikten av att fortsätta med barnens fritidsaktiviteter.

”Det är viktigt att barn kan fortsätta med sina idrotts- och fritidsaktiviteter så långt det är möjligt. Idrottsföreningar liksom andra föreningar kan fortfarande anordna aktiviteter och enstaka tävlingar eller matcher. Däremot inte anordna cuper, lägerverksamhet eller liknande.”

Vi hoppas och tror därför att ni kommer, med stöd i rådande rekommendationer, att kunna starta upp verksamheten igen efter nyår. Så börja planera för ”det nya vanliga”, det vill säga scoutmöten utomhus med aktiviteter där det går att hålla avstånd. Det är dock upp till varje kår att göra en egen bedömning, utifrån den rådande situationen i kåren och de lokala förutsättningarna, om ni kan genomföra en säker verksamhet.