Rapport från förbundsrådet 29 april

Under valborgshelgen samlades ett 60-tal scouter hemmahörande i 38 olika NSF-kårer, för att diskutera frågan om NSF:s framtid och den pågående processen i IOGT-NTO rörelsen. En bra lokal för ändamålet och god teknik möjliggjorde att våra deltagare på distans kunde närvara på ett bra sätt.

Ponthus, vår Förbundsordförande, inledde dagen med en presentation och bakgrund till varför vi som förbund är där vi är idag. Tidigt under rådet föreslogs det att minimera antalet grupparbeten och föra samtalet i storforum istället för att alla skulle kunna höra allas åsikter/tankar och förslag.

Anna Bergqvist, projektledare under Fas 1 tog vid och presenterade projektet samt svarade upp på alla de frågor som kom under passets gång. Våra medlemmar är mycket engagerade, intresserade och tog tillfället i akt att ställa frågor, högt och lågt om projektet. Flertalet medlemmar ställde också följdfrågor med siktet inställt på att förstå, vilket skapade en djupare förståelse för flera i rummet. Vi är lösningsorienterade och det ska vi också ta med oss när vi tittar på hur NSF kan vara relevant även i framtiden.

Under sista passet lyftes flera viktiga delar som NSF:s medlemmar vill att FS tar med sig framåt. Vilka det är kan ni läsa i anteckningarna som fördes av sekretariatet under dagen.

Anteckningarna hittar du här:

Läs anteckningarna