Uppmaning från vårt internationella arbete

NSF har fått en uppmaning från vårt internationella arbete IOGT-NTO Movement om att delta i ett akut upprop för att påverka politiken och rädda folkrörelsebiståndet. Läs brevet nedan.

Hej IOGT-NTO-rörelsemedlemmar!

Som ni kanske har hört i nyheterna och läst i Accent, så genomför regeringen just nu en attack mot det svenska folkrörelsebiståndet, där IOGT-NTO-rörelsen ingår.  Vi har i decennier förmedlat bistånd till organisationer och genom det bidragit till effektiva alkohollagar och lokala regleringar som räddat och skyddat tusentals liv på tre kontinenter. Vi utmanar alkoholindustrin och skadliga alkoholnormer globalt och har byggt förtroende med våra samarbetsorganisationer genom ett långsiktigt samarbete. Vårt arbete ger resultat och vi kan påvisa det. Vi behöver försvara en av vår rörelses starkaste värderingar, solidariteten, eftersom regeringen nu hotar att drastiskt försvaga våra möjligheter att agera internationellt. Det här behöver vi protestera mot!

Regeringen har gett Sida i uppdrag att utreda hur de kan ta över folkrörelsebiståndet. Idag, måndag den 18 mars, kom nyheten att Sida säger upp samtliga avtal med civilsamhällesorganisationer som får stöd via civilsamhällesstrategin. Det påverkar ca 2000 pågående projektavtal. Idag har vi inte mer information än så – men det räcker för att vi vill ha din hjälp att påverka det här beslutet och framtiden.

Därför delar vi här en mall till en debattartikel som du, din familj, grannar, kår eller förening – kan utgå från och skicka in till er lokala tidning. Höj din röst och bidra till att säkra vårt internationella arbetes framtid!

Men först lite bakgrundsinformation om varför det är viktigt:

Varför är det här viktigt?
Sverige består av mer än staten. Civilsamhällesorganisationer är enormt viktiga för att främja demokrati, mänskliga rättigheter och social rättvisa. Civilsamhället har möjlighet att ena människor, unga som gamla, där politiken riskerar att segregera. I vår rörelse har vi arbetat med bistånd sedan 70-talet. Vårt långsiktiga biståndsarbete sträcker sig just nu över 12 länder och ett 16 tal partnerorganisationer. Deras insatser har lett till förbättringar så som nya alkohollagar, minskad alkoholkonsumtion och relaterad ohälsa och olyckor, rehabilitering av familjer som lider av missbruk, ökad jämställdhet, minskad barnfattigdom och mycket mer. Men också här på hemmaplan är biståndsarbetet betydelsefullt och skapar stolthet, engagemang och solidaritet.

Vi ger mer än pengar.
När vi frågar våra lokala samarbetsorganisationer vad som är bäst med vårt samarbete, så svarar de att vi är partners i kampen mot alkoholens skador och hur den hindrar utveckling. Vi är mer än givare av pengar. Vi tror på dem och deras arbete. Vi finns kvar, långsiktigt, i bra och sämre tider. Vi vill varandras väl. Vi förstår och kan alkoholfrågan och kan snabbt sätta oss in i varandras utmaningar. Allt det här går förlorat om biståndet förstatligas.

Vi är kostnadseffektiva och levererar resultat.
Vi är ett litet effektivt team som finns på plats i två av tre regioner där vi arbetar. Vi har i huvudsak lokalt anställd personal och låga kostnader. Våra projektbudgetar är vanligtvis små, så att lokala organisationer kan hantera dem. (Sida vill inte ge så små summor. Det blir för dyrt och ineffektivt för dem.) Vi kan våra projekt utan och innan, och med en tät kontakt med våra samarbetsorganisationer minskar risken för fel och fiffel.

Undersökningar visar att svenska folket har högre förtroende för det folkrörelsebaserade biståndet än det statliga. Det ligger något i det. Väldigt få andra organisationer har ett alkoholperspektiv på sitt arbete för utveckling. Därför behövs vi.

IOGT-NTO-rörelsen har tagit fram en mall för en debattartikel. Ni är fria att justera och anpassa texten fritt, och vi uppmuntrar er att komplettera med egna exempel.

Skicka texten till er lokaltidning. Flera lokaltidningar har en begränsning på 2500 tecken inklusive mellanslag.

Meddela gärna oss om ni skickar in den och om den blir antagen!