Oscar Johansson får Ledfyren!

I lördags på utmanarscouternas Ting tilldelades Oscar Johansson Scouternas förtjänstmärke Ledfyren. Han får Ledfyren för hans engagemang och arbete med att utveckla utmanarscoutverksamheten inom NSF.

Ledfyren kan tilldelas aktiv scout/ledare under 25 år som på ett synnerligen förtjänstfullt sätt, genom ett lyssnande och stödjande ledarskap, skapat möjligheter för ungdomar att utvecklas enligt scoutings värderingar.

Nominering av Oscar Johansson till ledfyren från UScK

Vi kan inte med säkerhet säga att Oscar Johansson när han som 16 åring valdes in i Utmanarscoutkommittén hade som plan att totalt omforma bilden av vad som är möjligt att genomföra som utmanare. Men nu när hans andra år inom kommittén går mot sitt slut kan vi konstatera att det är just detta han har gjort.

Kreativ, upplyftande och driven är ord som sammanfattar hans arbete inom kommittén, där han kämpat för att göra Utmanarverksamheten mer lättillgänglig och aktiv. Detta genom att sätta ribban högt för kommitténs arbete, där stadgar uppdaterats, arrangemangsguider skrivits och nya utmanare värvats. Genom att genomföra inspirationsarrangemanget, en kurs som lärde ut hur man arrangerar, har han även jobbat hårt med att föra facklan vidare och se till att även nästa generation utmanare har möjlighet att driva engagerande scouting. Han har tagit de nyinvalda kommittémedlemmarna under sina vingar, lärt upp oss, inspirerat och utmanat.

Utöver detta har Oscar under sin tid genomfört Växjö Scoutpride, ett arrangemang i regnbågens alla färger där inkludering och mångfald stod i fokus. Han har också drivit Dozivljaj, där 50 scouter från hela Sverige under en vecka åkte till Bosnien Hercegovina och fick möta spännande natur och kultur samt knyta kontakter med Bosniska scouter.

Men vad vore drivkraft och arbetsmoral utan ett varmt hjärta?
Oscar är en person vars armar är öppna oavsett om man vill gråta eller skratta, som trots motgångar kan hålla hoppet uppe, och som lyfter inte bara sig själv utan även alla i hans närhet.

När vi ser på Oscar blir vi stolta över att vara scouter och vi fylls av hopp och tro för att framtidens scouting kommer kunna stötta och motivera ännu fler unga, allt tack vare personer som Oscar.

Därför vill vi, Karin Johansson, Arvid Längsjö Olovsson och Nora Morén av Utmanarscoutkommittén nominera Oscar Johansson till Ledfyren.