Ny organisationsform kan stärka nykterhetsrörelsen

Nu är förslaget om utredning av en framtida organisering av nykterhetsrörelsen klart. Det finns att läsa i sin helhet här och kommer att hanteras på respektive kongress/förbundsmöte i sommar och höst. Om medlemmarna säger ja, kommer utredningen att påbörjas i höst.

Uppdelningen av IOGT-NTO-rörelsen i fyra förbund är över 50 år gammal. Nu vill vi utforska en ny gemensam organisationsform.

Utredningens uppdrag ska, enligt förslaget, vara att undersöka hur en effektiv och ändamålsenlig organisationsform skulle kunna se ut och utforska idéer och förslag till en sådan ny organisationsform. Utredningen ska även framöver, till extrainsatta kongresser/förbundsmöte, presentera ett förslag på en ny organisationsform och en plan för införande av den nya organisationsformen, som kan bestå av en eller flera juridiska personer.

Utredningen ska genomföras i ett gemensamt projekt och dialoger med medlemmar, förtroendevalda och anställda kommer att genomföras. Arbetet ska ske i nära dialog med samtliga förbundsstyrelser och präglas av nyfikenhet och utforskande samtal kring hur vi organiserar oss så effektivt och ändamålsenligt som möjligt.

Om medlemmarna säger ja, kommer vårens förberedande inriktningsfas att ersättas av en utredningsfas med direktiv att:

• Skapa förutsättningar för en stark organisationsform som möjliggör mer
    verksamhet
  • Skapa förutsättningar för en organisationsform som ger rörelsen mer
    genomslag i samhället
  • Skapa förutsättningar för hållbara och lustfyllda möjligheter för ideella
    engagemang i rörelsen
  • Skapa förutsättningar för barns och ungas demokratiska inflytande och
    ungas möjlighet att vara med och leda organisationen

Särskild vikt kommer också att läggas vid de ekonomiska och juridiska aspekterna i utredningen. En ny organisationsform måste vila på en stabil och långsiktig finansiering och kunna tillvarata dagens juridiska åtaganden och möjligheter, samt ge fortsatt möjligheter att söka pengar för specifika målgrupper. Rörelsens olika verksamheter måste även fortsatt kunna ingå i relevanta samverkans- och paraplyorganisationer och IOGT-NTO rörelsens inflytande i andra organisationer ska i möjligaste mån inte minska till följd av förändringen.

Under våren har utmaningar och möjligheter i de fyra organisationerna inventerats, bland annat genom dialogmöten och enkäter bland medlemmar, förtroendevalda och personal. Det utgör underlag för den fortsatta processen, förutsatt att en sådan ska göras. Det har hittills inte framkommit några juridiska, ekonomiska eller andra hinder för att fortsätta arbetet med att hitta en ny organisationsform för de fyra förbunden.

Förslaget tillsammans med de fyra organisationernas egna formulerade ”varför” finns nu att läsa och den 30 maj kl. 18-19.30 kommer förslaget presenteras av de fyra förbundsordförandena. Inom kort kommer också bilagorna till beslutet tillgängliggöras för ombud och medlemmar.

Varför väljer NSF att utforska en ny gemensam nykterhetsorganisation?

NSF står inför stora utmaningar den närmsta tiden, vi har ett ständigt minskande medlemsantal och därtill ett förändrat läge när det kommer till ideella engagemang.

När förbundsstyrelsen har samtalat om dessa utmaningar finns det inte bara en möjlig lösning, utan det kan också finnas flera möjliga. Att vara en del en ny gemensam nykterhetsorganisation är inte alls självklart, men att vara med och utforska är ett sätt för oss att ta reda på det. Att stå ensam är svårt och att dessutom göra det när tiderna är svåra är nästintill omöjligt.

Som förbund har vi en unik identitet som skiljer sig både från Scouterna som riksorganisation och från resterande av IOGT-NTO rörelsen. För NSF är det viktigt att hela tiden se till det identitetsskapande aspekten i vårt arbete, något som vi har uppfattat att alla fyra förbunden i rörelsen är enade om skall få utrymme, men även att värna vår scoutmetod och den demokratiska processen ifrån ung ålder.

Idag så vet vi för lite av vad IOGT-NTO-rörelsen vill och hur en framtida organisation kan se ut, vilket också gör att vi är en viktig faktor i att delta och påverka den organisationen att fungera efter scoutingens särart.

När Scouterna blev en organisation och NSF valde att stå utanför var det med bakgrund att vi kände oss som en fortsatt viktig del av nykterhetsrörelsen, men vi ville inte heller lämna Scouting, resultatet blev en samverkansorganisation. I arbetet med att utforska en ny gemensam nykterhetsorganisation är detta ett av de viktigare direktiven som har lämnats till utredningen att organisationen ska kunna ha ett samverkansavtal eller motsvarande med Scouterna för att de medlemmar som vill och den verksamhet som behöver det ska få fortsätta att få identifiera sig och bedriva Scouting.

Förbundsstyrelsen ser att vi tillsammans som förbund behöver enas kring att det finns utmaningar som vi behöver ta tag i. Även om vi idag inte är överens om vilken som är den rätta vägen, så behöver vi hitta långsiktiga lösningar och där tror vi att en lösning kan vara att göra det i samråd med de andra förbunden i rörelsen. Genom att vara med och utforska är vi med och skapar en möjlig långsiktig lösning på de utmaningar som finns. Samtidigt som vi som förbund faktiskt enas kring de utmaningar som vi står inför. Vad sedan denna utredning mynnar ut i, är ett senare beslut och den stänger på inga vis några vägar för oss i detta skede.

/Förbundsstyrelsen

Läs UNF:s varför här.

Läs IOGT-NTO:s varför här.

Läs Junis varför här.

Löpande information om processen hittar du på www.nsf.scout.se/ny-nykterhetsorganisation